Risico’s biobrandstof voor binnenvaart moeten worden onderzocht

Er moet op korte termijn onderzoek plaatsvinden naar de risico’s van biobrandstoffen voor scheepsmotoren in de binnenvaart. Daartoe heeft de Tweede Kamer de regering opgeroepen in een motie die dinsdag werd aangenomen. Dit meldt de Binnenvaartkrant.

Vanaf 1 januari volgend jaar geldt de Europese RED-richtlijn die verplicht dat bunkerbedrijven gasolie moeten leveren met daaraan toegevoegd biobrandstoffen, waaronder FAME (Fatty Acid Methyl Esters).  Verschillende partijen hebben aangegeven niets te zien in deze verplichting omdat gebruik van biobrandstof in de binnenvaart kan zorgen voor gevaarlijke situaties.

Levensgevaarlijke situaties

Zo waarschuwden schippersvereniging ASV en verzekeraar EOC in april nog dat de Nederlandse binnenvaart met de nieuwe regels gaat varen met brandstof die niet alleen vervuilender is dan de huidige brandstof. “Maar bovendien zal zorgen voor (levens)gevaarlijke situaties.  Slechte of niet constante kwaliteit van de brandstof kan verstopte filters en kapotte motoren veroorzaken”, zo schreven de partijen in een brandbrief.

Bijmengverplichting niet handhaven

SP’er Mahir Alkaya en Roelof Bisschop van de SGP dienden de motie voor een onderzoek naar de risico’s in. Ook hun motie om de bijmengverplichting niet te handhaven zolang de veiligheid, geschiktheid en duurzaamheid niet gegarandeerd zijn, werd aangenomen door de Kamer.

Door: Nationale Transportgids