Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nieuwe buisleidingen geven boost aan veiligheid, economie en energietransitie

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De aanleg van vier nieuwe buisleidingen tussen Rotterdam, Chemelot en Noordrijn-Westfalen voor het transport van C4-LPG, propeen, waterstof en CO2 levert een aantal voordelen op. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie die is verricht in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en chemisch industrieterrein Chemelot. De initiatiefnemers hebben afgesproken de uitwerking van de plannen onder de noemer ‘Delta Corridor’ voortvarend ter hand te nemen. Dit meldt Port of Rotterdam.

De aanleg van de buisleidingen tussen de Rotterdamse haven en Chemelot in Limburg heeft een aantal voordelen. Ten eerste rijden er minder treinen met gevaarlijke stoffen over de Brabantroute waardoor kansen kunnen gaan ontstaan voor woningbouw langs het spoor. Ten tweede krijgt de industrie op Chemelot er veilige en duurzame verbindingen met andere industrieclusters bij, wat de concurrentiepositie van Chemelot versterkt. Ten derde krijgt de industrie met de leidingen voor waterstof en CO2 mogelijkheden om productieprocessen te verduurzamen. Ook de leidingen voor C4-LPG en propeen dragen bij aan de transitie: C4-LPG is een duurzamer alternatief voor de nu veel gebruikte grondstof nafta, en propeen kan op termijn vervangen worden door bio-propeen. Ten vierde is aanleg van de leidingen belangrijk voor de haven van Rotterdam om zich te ontwikkelen tot duurzame energiehaven. Ook ontstaan er voor bedrijven langs de route die een of meerdere van deze vier stoffen kunnen gebruiken of produceren ‘meekoppelkansen’. Bijvoorbeeld voor de industrie op Moerdijk.

Kosten

Het tegelijk aanleggen van de vier leidingen tussen Rotterdam en Chemelot kost ruim  1 miljard euro inclusief btw (-/+ 40 procent). Als de leidingen een voor een worden aangelegd, dan is dat  365 miljoen euro duurder en is de overlast tijdens de aanleg aanzienlijk groter. Uit het onderzoek komt het tracé Rotterdam-Moerdijk-Tilburg-Venlo-Chemelot als meest gunstig naar voren voor de ‘Delta Corridor’. Dit tracé is opgenomen in de landelijke Structuurvisie Buisleidingen (2012).

Door: Nationale Transportgids

06 september '24 ( 8:36)

Havenbedrijven en GNB bezegelen verdere samenwerking in overeenkomst

Maandag 2 september 2024 hebben vertegenwoordigers van Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) in het Schelde Coördinatiecentrum in Vlissingen een overeenkomst getekend. Met deze overeenkomst bezegelen zij nog verder hun samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaringen. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 september '24 (15:45)

Oorzaak storing gemaal IJmuiden tijdens storm Ciarán onduidelijk

Rijkswaterstaat heeft niet kunnen achterhalen wat de oorzaak was van de storing in het gemaal- en spuicomplex bij IJmuiden in november waarna de waterstand bij Amsterdam gevaarlijk snel steeg. Naar het incident tijdens storm Ciarán zijn vier onderzoeken uitgevoerd.

03 september '24 (15:45)

Havenarbeiders Rotterdam leggen werk neer voor vroegpensioen

Vakbond FNV heeft medewerkers van de haven in Rotterdam opgeroepen vanaf zaterdagavond enkele uren het werk neer te leggen. Zo wil de vakbond de druk opvoeren om tot een structurele vroegpensioenregeling te komen voor mensen met zware beroepen. De bedrijven waarmee FNV Havens cao-afspraken heeft gemaakt over eerder stoppen met werken, ondersteunen de actie, stelt de bond.

03 september '24 (12:30)

Haven Rotterdam: stroomstoring zonder gevolgen voor scheepvaart

De grote stroomstoring in het westelijke deel van het Rijnmondgebied heeft vooralsnog geen impact op de scheepvaart in de haven van Rotterdam. Dat laat het Havenbedrijf Rotterdam weten. Het gaat om een storing in de gebieden Hoek van Holland, Brielle, Oostvoorne en Europoort.

03 september '24 (10:45)

Deel Rijnmondgebied inclusief Europoort getroffen door stroomuitval

In het westelijke deel van het Rijnmondgebied is de stroom uitgevallen. Het gaat om de gebieden Hoek van Holland, Brielle, Oostvoorne en Europoort. "De gevolgen hiervan worden in kaart gebracht", meldt de veiligheidsregio.

31 augustus '24 (13:00)

Brand boten Hoorn onder controle: geen slachtoffers

De brand die zaterdag op drie boten uitbrak in de Grashaven in Hoorn is onder controle, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Er bestond een vermoeden dat op de boot waar de brand ontstond iemand aan boord was, maar dat blijkt niet het geval. Er zijn geen gewonden gevallen bij het incident.

29 augustus '24 (14:30)

Brand aan boord marinefregat Zr.Ms. Evertsen is uit

De brand aan boord van het marinefregat Zr.Ms. Evertsen in de marinehaven van Den Helder is uit, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Aan boord van het schip brak aan het einde van de ochtend brand uit. Er raakte niemand gewond: iedereen was op tijd van boord.

29 augustus '24 (13:30)

Fregat Zr. Ms. Evertsen in haven Den Helder heeft brand aan boord

Aan boord van het marinefregat Zr.Ms. Evertsen in de haven van Den Helder woedt een brand, meldt een woordvoerder van de Koninklijke Marine. Over de omvang van de brand en de schade kan de woordvoerder nog niets zeggen.

28 augustus '24 (11:00)

Reddingsbrigades verwachten geen problemen door storing

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en Reddingsbrigade Nederland verwachten vooralsnog geen problemen door de huidige computerstoring bij de Kustwacht en de veiligheidsregio's. De KNRM werkt met een noodscenario, en de Reddingsbrigade merkt geen directe gevolgen.

28 augustus '24 ( 9:15)

Meerdere diensten getroffen door computerstoringen

Een grote computerstoring heeft woensdag ook de Kustwacht en de Koninklijke Marechaussee getroffen. De diensten zijn sinds de nacht van dinsdag op woensdag nauwelijks bereikbaar.