Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nieuwe buisleidingen geven boost aan veiligheid, economie en energietransitie

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De aanleg van vier nieuwe buisleidingen tussen Rotterdam, Chemelot en Noordrijn-Westfalen voor het transport van C4-LPG, propeen, waterstof en CO2 levert een aantal voordelen op. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie die is verricht in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en chemisch industrieterrein Chemelot. De initiatiefnemers hebben afgesproken de uitwerking van de plannen onder de noemer ‘Delta Corridor’ voortvarend ter hand te nemen. Dit meldt Port of Rotterdam.

De aanleg van de buisleidingen tussen de Rotterdamse haven en Chemelot in Limburg heeft een aantal voordelen. Ten eerste rijden er minder treinen met gevaarlijke stoffen over de Brabantroute waardoor kansen kunnen gaan ontstaan voor woningbouw langs het spoor. Ten tweede krijgt de industrie op Chemelot er veilige en duurzame verbindingen met andere industrieclusters bij, wat de concurrentiepositie van Chemelot versterkt. Ten derde krijgt de industrie met de leidingen voor waterstof en CO2 mogelijkheden om productieprocessen te verduurzamen. Ook de leidingen voor C4-LPG en propeen dragen bij aan de transitie: C4-LPG is een duurzamer alternatief voor de nu veel gebruikte grondstof nafta, en propeen kan op termijn vervangen worden door bio-propeen. Ten vierde is aanleg van de leidingen belangrijk voor de haven van Rotterdam om zich te ontwikkelen tot duurzame energiehaven. Ook ontstaan er voor bedrijven langs de route die een of meerdere van deze vier stoffen kunnen gebruiken of produceren ‘meekoppelkansen’. Bijvoorbeeld voor de industrie op Moerdijk.

Kosten

Het tegelijk aanleggen van de vier leidingen tussen Rotterdam en Chemelot kost ruim  1 miljard euro inclusief btw (-/+ 40 procent). Als de leidingen een voor een worden aangelegd, dan is dat  365 miljoen euro duurder en is de overlast tijdens de aanleg aanzienlijk groter. Uit het onderzoek komt het tracé Rotterdam-Moerdijk-Tilburg-Venlo-Chemelot als meest gunstig naar voren voor de ‘Delta Corridor’. Dit tracé is opgenomen in de landelijke Structuurvisie Buisleidingen (2012).

Door: Nationale Transportgids

01 maart '24 (14:23)

Kabinet schaft vier nieuwe fregatten aan voor marine

Het kabinet gaat vier nieuwe oorlogsschepen (fregatten) aanschaffen voor de marine. Dat laat RTL Nieuws weten op hun website. Het gaat om het grootste maritieme project ooit. 

01 maart '24 (10:51)

Schip vaart tegen Willemsbrug Rotterdam, containers overboord

In Rotterdam is vanochtend een schip tegen de Willemsbrug aangevaren. Daarbij zijn een paar containers overboord gegooid. Dat meldt NOS. Er zijn geen gewonden geraakt.

28 februari '24 (12:51)

Gebruiksverbod dreigt voor verschillende historische zeilschepen

Verschillende historische zeilschepen hebben mogelijk voor 1 april niet de benodigde papieren om vanaf dan gebruikt te mogen worden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt woensdag dat de schippers van circa tachtig schepen zich nog niet hebben gemeld voor een verplicht aanvullend onderzoek, dat voor die datum afgerond moet zijn. Bij de onderzoeken die al wel zijn gedaan, bleken in verschillende gevallen kostbare reparaties nodig.

23 februari '24 ( 8:15)

Veel hogere verzekeringspremies voor vrachtschepen Rode Zee

De verzekeringspremies voor vrachtschepen in de Rode Zee zijn de afgelopen maanden omhooggeschoten door de aanvallen van Jemenitische Houthi-rebellen. De kosten voor containervervoer over zee, die al onder druk stonden door de stijgende vrachttarieven en langere alternatieve handelsroutes, lopen daardoor verder op.

21 februari '24 (11:35)

Eerste chemicaliëntanker met ondersteunende windvoortstuwing

Rederij Chemship heeft haar eerste schip met Wind Assisted Ship Propulsion in gebruik genomen. Daarmee is MT Chemical Challenger wereldwijd gezien de eerste chemicaliëntanker die met ondersteunende windvoortstuwing gaat varen. Dat meldt Port of Rotterdam.

20 februari '24 (13:30)

Havenbaas Rotterdam: situatie Rode Zee nu geen gevolgen voor overslag

Topman Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de situatie in de Rode Zee dit jaar effect heeft op de totale overslag in de Rotterdamse haven. Dat is mits de situatie daar niet verergert, benadrukt hij bij de presentatie van de jaarcijfers van de grootste haven van Europa.

19 februari '24 ( 9:51)

Marine vaart uit naar Noorwegen voor grootste NAVO-oefening

Twee schepen van de marine vertrekken maandag richting het noorden van Noorwegen om daar deel te nemen aan de oefening Nordic Response. Dat is een onderdeel van Steadfast Defender, de grootste NAVO-oefening sinds de Koude Oorlog.

16 februari '24 (11:00)

Douane vindt zeventig kilo cocaïne in Rotterdamse haven

De douane heeft woensdag 70 kilo cocaïne gevonden in de Rotterdamse haven, meldt het Openbaar Ministerie (OM) vrijdag. Het gaat om een vondst van 50 kilo en een van 20 kilo. Beide partijen werden gevonden tussen fruit. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

15 februari '24 (16:45)

Rotterdamse haven kan volgens Deltalinqs niet zonder arbeidsmigranten

De haven van Rotterdam kan niet zonder arbeidsmigranten. Dat zegt Victor van der Chijs, voorzitter van Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied. Het is volgens hem "ontzettend lastig" voldoende mensen aan te trekken om de duizenden vacatures in de haven te vervullen. "Nederland moet ook in de toekomst arbeidsmigranten blijven verwelkomen."

15 februari '24 ( 8:30)

Grote brand bij raffinaderij Esso in Botlekgebied

In een gebouw op het terrein van de Esso-raffinaderij in het Rotterdamse Botlekgebied is in de nacht van woensdag op donderdag brand uitgebroken. Een woordvoerster van de veiligheidsregio spreekt van een zeer grote brand en de brandweer is met meerdere voertuigen uitgerukt om het vuur aan de Botlekweg te bestrijden.