Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT brengt risico’s mainport Rotterdam in kaart

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
De mainport Rotterdam is het grootste industriële complex van Nederland en is van grote maatschappelijke en economische betekenis. Met het uitbrengen van de Staat van mainport Rotterdam 2021 brengt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor het eerst informatie over risico’s en uitstoot bij elkaar in kaart. Zo ontstaat een beter beeld van de veiligheid in de regio en de impact die alle bedrijvigheid heeft op de leefomgeving en het milieu. Vandaag stuurt minister Van Nieuwenhuizen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze nieuwe rapportage van de ILT naar de Tweede Kamer. Dit meldt de ILT.

In de Staat van mainport Rotterdam geeft de ILT de feitelijke beelden van de periode 2017-2019 in de mainport en haar aanvoer- en rijroutes op het gebied van veiligheid en milieu. De Staat zoomt in op drie hoofdonderwerpen: de logistieke veiligheid, de externe veiligheid en de luchtkwaliteit. De mainport blijft in de meeste gevallen binnen de gestelde normen, maar dat wil niet zeggen dat er geen incidenten gebeuren of ongevallen voorkomen.

De Staat laat zien dat er veel partijen bij het toezicht betrokken zijn, maar dat het totaalplaatje ontbrak. De optelsom van gegevens brengt risico’s beter én in samenhang in beeld. Inspecteur-generaal Jan van den Bos: “Het is hopelijk een opmaat voor verdere samenwerking en versterking van de keten. Ik nodig alle partijen dan ook uit om de Staat de komende jaren door te ontwikkelen. Zo kan er een nog beter beeld ontstaan van de veiligheid en duurzaamheid van de mainport Rotterdam. Een ambitieuze doelstelling waarvoor deze Staat het vertrekpunt wil zijn.”

Logistieke veiligheid

Bij het transport in de mainport met zee- en binnenvaartschepen gebeuren jaarlijks zo’n 115 scheepsongevallen. Voor de ‘nautische veiligheid’ ontwikkelde de Havenmeester een methode om de veiligheid te duiden in een cijfer. Met betrokken partijen kan zodoende onder andere worden beoordeeld of het veiligheidsniveau voldoet aan de gemaakte afspraken, doelen en ambities. En waar concrete verbeterpunten nodig zijn. Voor het transport over het spoor en de weg zijn dergelijke afspraken niet gemaakt. De ILT beveelt aan dat ook voor spoor- en wegvervoer een vergelijkbare methodiek wordt ontwikkeld.

Externe veiligheid

De hoeveelheden gevaarlijke stoffen die jaarlijks over de weg, het water en het spoor worden vervoerd, blijven binnen de vastgestelde grenswaardes. Deze grenswaardes zijn er om te voorkomen dat bij incidenten met deze stoffen een onacceptabel veiligheidsrisico ontstaat voor de omgeving. Bij het transport met gevaarlijke stoffen gebeurden in de mainport de afgelopen jaren jaarlijks gemiddeld 26 ongevallen met gevaarlijke stoffen in bulk.

In de praktijk zijn bij het toezicht op het opslaan en transport van gevaarlijke stoffen verschillende partijen betrokken. Waar het toezicht overgaat van de ene naar de andere bevoegde autoriteit bestaat het risico dat het zicht en de grip vanuit de overheid op de risico’s vervagen. En witte vlekken in het toezicht ontstaan. Een meer strategisch en operationeel afgestemde ketenaanpak in het toezicht en de uitwisseling van informatie lijkt gewenst.

Emissies

De helft van de landelijke emissie van zwavel door bedrijven vindt plaats in de mainport. Hiervan nemen de raffinaderijen het grootste deel voor hun rekening. Daar komt de uitstoot van de zee- en binnenvaartschepen nog bij. De mainport Rotterdam voldoet aan de luchtkwaliteitsnormen voor stikstofdioxide (NO₂). Voor fijnstof voldoet de mainport aan de Nederlandse wettelijke normen, maar niet aan de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Door: Nationale Transportgids

23 februari '24 ( 8:15)

Veel hogere verzekeringspremies voor vrachtschepen Rode Zee

De verzekeringspremies voor vrachtschepen in de Rode Zee zijn de afgelopen maanden omhooggeschoten door de aanvallen van Jemenitische Houthi-rebellen. De kosten voor containervervoer over zee, die al onder druk stonden door de stijgende vrachttarieven en langere alternatieve handelsroutes, lopen daardoor verder op.

21 februari '24 (11:35)

Eerste chemicaliëntanker met ondersteunende windvoortstuwing

Rederij Chemship heeft haar eerste schip met Wind Assisted Ship Propulsion in gebruik genomen. Daarmee is MT Chemical Challenger wereldwijd gezien de eerste chemicaliëntanker die met ondersteunende windvoortstuwing gaat varen. Dat meldt Port of Rotterdam.

20 februari '24 (13:30)

Havenbaas Rotterdam: situatie Rode Zee nu geen gevolgen voor overslag

Topman Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de situatie in de Rode Zee dit jaar effect heeft op de totale overslag in de Rotterdamse haven. Dat is mits de situatie daar niet verergert, benadrukt hij bij de presentatie van de jaarcijfers van de grootste haven van Europa.

19 februari '24 ( 9:51)

Marine vaart uit naar Noorwegen voor grootste NAVO-oefening

Twee schepen van de marine vertrekken maandag richting het noorden van Noorwegen om daar deel te nemen aan de oefening Nordic Response. Dat is een onderdeel van Steadfast Defender, de grootste NAVO-oefening sinds de Koude Oorlog.

16 februari '24 (11:00)

Douane vindt zeventig kilo cocaïne in Rotterdamse haven

De douane heeft woensdag 70 kilo cocaïne gevonden in de Rotterdamse haven, meldt het Openbaar Ministerie (OM) vrijdag. Het gaat om een vondst van 50 kilo en een van 20 kilo. Beide partijen werden gevonden tussen fruit. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

15 februari '24 (16:45)

Rotterdamse haven kan volgens Deltalinqs niet zonder arbeidsmigranten

De haven van Rotterdam kan niet zonder arbeidsmigranten. Dat zegt Victor van der Chijs, voorzitter van Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied. Het is volgens hem "ontzettend lastig" voldoende mensen aan te trekken om de duizenden vacatures in de haven te vervullen. "Nederland moet ook in de toekomst arbeidsmigranten blijven verwelkomen."

15 februari '24 ( 8:30)

Grote brand bij raffinaderij Esso in Botlekgebied

In een gebouw op het terrein van de Esso-raffinaderij in het Rotterdamse Botlekgebied is in de nacht van woensdag op donderdag brand uitgebroken. Een woordvoerster van de veiligheidsregio spreekt van een zeer grote brand en de brandweer is met meerdere voertuigen uitgerukt om het vuur aan de Botlekweg te bestrijden.

12 februari '24 (13:30)

Rijn bij Lobith minder boven NAP dan verwachting Rijkswaterstaat

De Rijn bij Lobith komt minder hoog te staan dan Rijkswaterstaat eerder verwachtte. Volgens de dienst bereikt de rivier in de loop van maandag bij Lobith het hoogste punt van 12,74 meter boven NAP. Eerder verwachtte Rijkswaterstaat nog dat de waterstand ruim boven de 13 meter boven NAP zou komen. Dat het water minder hoog komt te staan, komt doordat het de afgelopen dagen in het Duitse stroomgebied van de Rijn minder heeft geregend dan verwacht.

09 februari '24 (13:05)

Harbour Run 2024: hardlopen door havengebied Rotterdam

Zondag 6 oktober 2024 kunnen hardloop- en havenfans hun hart ophalen. Deze dag biedt een obstacle run door het Rotterdamse havengebied deelnemers flinke uitdagingen. Dat meldt Port of Rotterdam.

08 februari '24 (15:47)

Man overleden na val uit heistelling bij Waalhaven

Bij de Waalhaven in Rotterdam is vanochtend een man uit de lift van een heistelling gevallen toen die stelling omviel. Reanimatie mocht niet meer baten. De man is overleden. Dat meldt omroep Rijnmond.