Havenbedrijf gaat 50 jaar oude Rozenburgsesluis renoveren

Het Rotterdamse havenbedrijf gaat de Rozenburgsesluis renoveren. De sluis aan de Neckarweg bij het dorp Rozenburg, is de verbinding voor de binnenvaart tussen het Calandkanaal en het Hartelkanaal. Jaarlijks maken er zo’n 20.000 binnenvaartschepen gebruik van. Vandaag precies 50 jaar geleden werd de sluis officieel in bedrijf genomen. Dit meldt Port of Rotterdam.

De Rozenburgsesluis heeft een totale schutkolk met een lengte van 305 meter. De breedte van de sluis is 24 meter. De waterdiepte is 6,5 meter -/- NAP. Het was de eerste sluis in het Rotterdamse havengebied die door één man kon worden bediend.

Bereikbaarheid en veiligheid 

De Rozenburgsesluis die 24/7 bediend wordt vervult nog steeds een belangrijke functie voor de bereikbaarheid en de veiligheid van de haven. Daarom treft het Havenbedrijf voorbereidingen om de sluis geheel te renoveren en op afstand bedienbaar te maken. Van de 20.000 binnenvaartschepen die gebruik maken van de sluis is 60 procent tankvaart, 20 procent droge bulkschepen,10 procent dienstverlenende schepen en soms wordt het ook gebruikt voor duwbakvaart. Zeevaart maakt nog maar weinig gebruik van de sluis. Het Havenbedrijf vermoedt dat er jaarlijks zo’n 45 ton goederen door de sluis wordt vervoerd.

Theemswegtracé

Het afgelopen jaar kwam de Rozenburgsesluis in het nieuws vanwege het Theemswegtracé. Onder die naam werkt het Havenbedrijf momenteel aan de verlegging van de havenspoorlijn over de Theemsweg. Het gaat om een traject van ruim 4 kilometer viaduct en twee boogbruggen. Één van die bruggen is over de Rozenburgsesluis gelegd en heeft daardoor de doorvaarthoogte beperkt tot 14 meter. Inmiddels is de onderbouw van het viaduct gereed en legt VolkerRail nu het spoor erover aan. De verwachting is dat eind van het jaar het Theemswegtracé – conform planning - in gebruik kan worden genomen.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Port of Rotterdam