Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Meer bescherming tegen piraterij voor koopvaardijschepen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Scheepsbeheerders mogen straks aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen onder voorwaarden gewapende particuliere beveiligers meenemen, ter bescherming tegen piraterij in de Golf van Aden. Dit is de kern van een wetsvoorstel tot wijziging van de Wet ter Bescherming Koopvaardij (Reparatiewet), waar de ministerraad op voorstel van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid mee heeft ingestemd. Dit meldt de Rijksoverheid.

Piraten in de wateren bij Somalië maken het zeegebied in de Golf van Aden al jaren onveilig. Koopvaardijschepen worden daar nu, als daar aanleiding toe is en op aanvraag, beveiligd door militairen van een Vessel Protection Detachment (VPD) van Defensie. De Wet ter Bescherming Koopvaardij maakt het mogelijk dat gewapende particuliere beveiligers meevaren ter bescherming, als er bijvoorbeeld onvoldoende ruimte is voor een VPD-team, of hen ophalen te veel tijd of geld kost.

Scheepsbeheerders kunnen toestemming vragen bij de Kustwacht om gewapende particuliere beveiligers mee te laten varen. De maritieme beveiligingsbedrijven die de gewapende beveiligers leveren, hebben een vergunning nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), voordat ze hun diensten aan scheepsbeheerders kunnen aanbieden. Om de werking van de wet te kunnen realiseren is een Reparatiewet nodig en nadere regelgeving. Ook moeten de ILT en de Kustwacht zich kunnen voorbereiden op de taken die zij gaan verrichten ter uitvoering van de wet.

KNVR, NVKK en martitieme vakbond willen spoedige inwerkingtreding 

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij (NVKK) en maritieme vakbond Nautilus International die hebben opgeroepen tot deze wet- en regelgeving, hechten aan spoedige inwerkingtreding van deze wetgeving ter bescherming van de koopvaardijschepen, hun bemanning en de lading. Het streven is dat de wet en de onderliggende regelgeving in werking treden op 1 januari 2022. Na inwerkingtreding kunnen beveiligingsbedrijven een vergunning aanvragen bij de ILT en kunnen de scheepsbeheerders daarna toestemming vragen bij de Kustwacht voor gewapende particuliere beveiliging door een bedrijf met een vergunning, wanneer zij door de Golf van Aden varen.

De ministerraad heeft op voorstel van minister Grapperhaus tegelijkertijd ingestemd met de algemene maatregel van bestuur op grond van de wet met daarin regels over aanwijzing van de Golf van Aden als risicogebied, toestemming- en vergunningverlening en gegevensbescherming door de ILT. Het concept-Besluit bescherming koopvaardij wordt in het kader van de wettelijke voorhangprocedure voorgelegd aan de Tweede en Eerste Kamer. Ook wordt het, tezamen met de concept-Regeling bescherming koopvaardij, genotificeerd aan de Europese Commissie.

Wet ter Bescherming Koopvaardij

Bij indiening van het wetsvoorstel worden de tekst van het wetsvoorstel en het advies van de Raad van State over het wetsvoorstel openbaar. Het concept-Besluit wordt in het kader van de voorhangprocedure openbaar.

De Wet ter Bescherming Koopvaardij is een initiatiefwet van VVD en CDA die in 2019 tot stand is gekomen. De oorspronkelijke initiatiefnemers en hun opvolgers hebben zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor de mogelijkheid van gewapende particuliere beveiliging voor Nederlandse koopvaardijschepen in aanvulling op de Vessel Protection Detachments van Defensie.

Door: Nationale Transportgids

22 juli '24 (10:15)

Na hevige regen sluizen dicht en advies om niet te varen op de Vecht

Het Waterschap Vechtstromen heeft het advies gegeven voorlopig niet te varen op de Vecht. Na de hevige regenval van zondag in vooral het oosten van het land voert de rivier zoveel water af, dat de hoge snelheid van de stroming kan leiden tot gevaarlijke situaties.

19 juli '24 (13:00)

Rotterdamse haven weinig hinder van computerstoring

Het afwikkelen van de scheepvaart in de Rotterdamse haven ondervindt geen hinder van de computerstoring die wereldwijd voor problemen zorgt. Dat zegt het Havenbedrijf Rotterdam na een inventarisatie van de impact voor de grootste haven van Europa.

18 juli '24 (13:15)

Topman Havenbedrijf Rotterdam verwacht geen ernstig effect Rode Zee op overslag

Topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de totale overslag in de Rotterdamse haven dit jaar "ernstig geraakt" wordt door de situatie in de Rode Zee. "Je ziet dat de markt zich aanpast aan de omstandigheden", licht Siemons toe. De totale overslag in de Rotterdamse haven is de eerste zes maanden vrijwel gelijk gebleven, maakte het Havenbedrijf donderdagochtend bekend. Wel steeg de overslag van containers met 4,2 procent.

18 juli '24 (12:45)

Reddingsdiensten roepen zwemmers op niet alleen water in te gaan

De KNRM en Reddingsbrigade Nederland roepen met de zomerse temperaturen zwemmers op niet alleen het water in te gaan. "We zien helaas toch nog vaak dat iemand alleen aan het zwemmen is en in de problemen komt", zegt een woordvoerder van de Reddingsbrigade. "Dan heb je een groot probleem, want vaak kan dan niemand hulp voor je halen of je komen redden." De reddingsdiensten adviseren samen met andere volwassenen te zwemmen of ergens verkoeling te zoeken waar toezicht is.

16 juli '24 ( 8:35)

Vanaf half oktober ruim halfjaar werkzaamheden aan Kooybrug

Van 14 oktober 2024 tot eind april 2025 en nog een week in de maand daarna wordt de Kooybrug in de N99 bij Den Helder grondig gerenoveerd. Aannemer VolkerWessels voert de werkzaamheden aan de ruim dertig jaar oude brug uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Dat meldt Rijkswaterstaat.

12 juli '24 ( 8:56)

Eerste methanolschip van X-press Feeders gedoopt in Rotterdamse haven

In de haven van Rotterdam is deze week de Eco Maestro gedoopt. Dit is het eerste 'dual fuel' containerschip dat vaart op methanol. Rotterdam wordt de thuishaven van de in totaal veertien schepen van X-press Feeders uit Singapore. Dat meldt Port of Rotterdam.

09 juli '24 ( 7:15)

Veel minder cocaïne onderschept in zeehavens in eerste helft 2023

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is vooral fors minder cocaïne onderschept in Nederlandse zeehavens. Het gaat om 16.000 kilo, terwijl in het eerste half jaar van 2023 nog ruim 28.000 kilo werd gevonden. Voor de douane is dit een bewijs dat maatregelen om de import van drugs tegen te houden werken. Het zou hierdoor voor criminelen minder aantrekkelijk worden om drugs te smokkelen via Nederlandse havens.

05 juli '24 ( 6:50)

Iconen op het water in Het Scheepvaartmuseum tijdens Spelen

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam organiseert in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en de Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB) tijdens de Olympische Spelen ‘Iconen op het water’. Daarover bericht Het Scheepvaartmuseum.

02 juli '24 ( 6:45)

Minder drukte voor Nederlandse zeehavens in 2023

De Nederlandse zeehavens hebben het vorig jaar een stuk rustiger gehad dan het jaar ervoor. Nagenoeg alle soorten goederen kwamen minder vaak via de zee binnen en verlieten ons land ook minder op die manier, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Verenigde Staten wisten ondanks de stagnerende wereldeconomie wel veel meer goederen via de zee te leveren, waardoor dat land nu voor Nederlandse zeehavens de belangrijkste leverancier is.

01 juli '24 (10:00)

Visdeurbel bij Weerdsluis in Utrecht klinkt vaker dan ooit

De visdeurbel bij de Weerdsluis in Utrecht heeft afgelopen voorjaar fors meer belangstelling gehad en is veel vaker ingedrukt dan in voorgaande jaren. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië keken veel mensen naar de beelden van de onderwatercamera op visdeurbel.nl.