Amsterdamse haven wil koploper zijn in duurzaamheidstransitie

De gemeente Amsterdam heeft het nieuwe Strategisch Plan 2021-2025 van Port of Amsterdam goedgekeurd. In dit plan zijn de strategische keuzes voor de komende vier jaar vastgelegd. Het hoofddoel: een toonaangevende Europese zeehaven zijn die vooroploopt in de transitie naar een duurzame samenleving. Dit meldt Port of Amsterdam.

Voor het realiseren van deze strategie focust Port of Amsterdam op zeven concrete doelen, verdeeld over drie keuzes. Zo laat Port of Amsterdam klanten, ladingen en activiteiten duurzamer groeien. Dit gebeurt door nieuwe duurzame vestigingen aan te trekken. Maar ook door producenten van duurzame energie te koppelen aan bestaande klanten in de haven, of door ervoor te zorgen dat de reststroom van de één, de grondstof wordt van de ander. Doelstellingen die het havenbedrijf hierbij heeft gesteld zijn onder meer het aantrekken van meer circulaire procesindustrie en het groeien in non-fossiele omzet.

Vlotter, veiliger en transparanter

Een andere doelstelling van Port of Amsterdam is het vlotter, veiliger en transparanter maken van het scheepvaartproces. Om goederenstromen optimaal te verwerken, moet er informatie worden uitgewisseld tussen havenautoriteiten, rederijen, schepen, agenten, terminals en nautische dienstverleners. Concreet is het doel dat minimaal 95 procent van de scheepvaart op tijd aankomt en vertrekt. Door ook samen te werken met andere Nederlandse havens, innoveert het havenbedrijf sneller en versterkt daarmee de concurrentiekracht.
Verduurzamen en verbeteren van de haven

Actief sturen op duurzaam havencomplex

Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam: “Het mooie van deze strategie is dat we hem samen met klanten en andere stakeholders hebben ontwikkeld. Er zit ambitie in en we nemen onze verantwoordelijkheid als duurzame, economische motor voor de regio. Na ons kolenbesluit van 2017, waarbij we aangaven na 2030 geen kolen meer in de haven te willen overslaan, gaan we met dit strategisch plan nog een stap verder door concrete doelen te stellen voor alternatieve brandstoffen en non-fossiele omzet. Zo sturen we actief op een duurzaam havencomplex met steeds minder CO2-uitstoot. Tegelijkertijd blijven we hiermee in Europa een sterke speler die ons verbindt met de wereld en een economische factor van belang is. Wij zijn blij met de steun van de gemeente Amsterdam voor deze nieuwe strategie en werken graag samen met onze klanten om de haven te verduurzamen en te verbeteren.”

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Port of Amsterdam / Ed de Pol