Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Sluisdeur kanaalzijde en reservedeur Zeesluis IJmuiden geplaatst

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
In de afgelopen dagen zijn de twee sluisdeuren van Zeesluis IJmuiden succesvol op hun plaats aan kanaalzijde gebracht. Gedurende een vierdaagse operatie zijn de stalen deuren met uiterste precisie ingevaren in de deurkas van het binnenhoofd. Dit meldt Rijkswaterstaat.

Het betreft de operationele deur en de reservedeur, die geplaatst is in het zogenaamde droogdok. In september 2020 was al de eerste deur aan zeezijde in de deurkas van het buitenhoofd geïnstalleerd.

Plaatsen in etappes

Het plaatsen van de roldeuren verliep in etappes. Eerst werd de operationele deur met een gewicht van 3000 ton verplaatst naar de meest zuidwestelijk bolder van het binnenhoofd. Vervolgens is deze sluisdeur door middel van grote lieren negentig graden gedraaid en in de deurkas gemanoeuvreerd. Nadat de deur op de juiste positie lag, is de sluisdeur zowel gekoppeld aan de bovenrolwagen, de aandrijving van de deur, als aan de onderrolwagen. Deze onderrolwagen zorgt er voor dat de deur over de railbaan op de drempel van de zeesluis kan rijden bij het open en sluiten van de sluis.

Reservedeur in het droogdok

Na het plaatsen van de operationele deur is twee dagen later de reservedeur in het droogdok gebracht. Ook deze deur is met behulp van lieren gepositioneerd en tot op de vloer van het droogdok afgezonken. Het droogdok maakt onderdeel uit van het binnenhoofd van de zeesluis, gesitueerd naast de deurkas. Het droogdok wordt afgesloten met de droogdokdeur.

De reservedeur wordt ingezet op het moment dat er onderhoud moet worden gepleegd aan één van de operationele deuren. Alle drie de deuren hebben om die reden hetzelfde formaat (72 m lang, 11 m breed en 24 m hoog), zodat ze uitwisselbaar zijn. Het droogdok kan worden drooggezet om zo de deuren in het droge te kunnen inspecteren en onderhoud uit te voeren.

Zeesluis IJmuiden

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Naar verwachting wordt de sluis begin 2022 in gebruik genomen.

Door: Nationale Transportgids

02 juli '25 (15:46)

Boete voor bedrijf om fataal ongeval op ponton in Calandkanaal

Een Rotterdams op- en overslagbedrijf heeft een boete gekregen van 50.000 euro voor een ongeluk waarbij in november 2022 een werknemer om het leven kwam. De 47-jarige man werd tijdens zijn werk op een ponton in het Calandkanaal in de Europoort geraakt door een kabel die knapte. De man raakte zwaargewond en overleed dezelfde dag in het ziekenhuis.

02 juli '25 (11:30)

Arcadis gaat Nijkerkersluiscomplex renoveren

Arcadis zet in opdracht van Rijkswaterstaat de eerste stappen voor de renovatie van het Nijkerkersluiscomplex bij Nijkerk en doet dit samen met ingenieursbureau Iv-Infra. Dat meldt Arcadis.

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.