Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

BBZ: Coronasteun aan historisch vloot laat negen maanden op zich wachten

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het besluit in september 2020 om de noodlijdende historische vloot extra te helpen, strookt niet met de snelheid waarmee die hulp tot stand komt. Dat zegt de vereniging voor beroepschartervaart (BBZ) na het lezen van een brief aan de Tweede Kamer door staatssecretaris Mona Keijzer. In de brief komt naar voren dat de aanvullende hulp aan het eind van kwartaal twee (eind juni) mogelijk beschikbaar komt, negen maanden na het besluit om de vloot met 15 miljoen euro te ondersteunen. Dit meldt BBZ.

"Wij begrijpen er niets van. Waarom is dit zo moeilijk? We weten dat de schipper die vanaf juni aan het druppelende TVL infuus hangt, daar nu ook nog hangt; elke dag een beetje amechtiger. En we weten dat de eerste helft van 2021 ook totaal verloren is en dat die schipper dan nog steeds aan dat infuus hangt. Waarom dan niet een extra shot via datzelfde infuus? Het geld is nu nodig”, zo meldt directeur Paul van Ommen in een persbericht.

Reserves elke dag kleiner

Volgens de BBZ zijn de reserves van schippers vanaf maart verleden jaar, het begin van de coronacrisis, elke dag kleiner geworden. “Elke dag gaat er meer geld uit, dan dat er aan inkomsten binnenkomt. En elke dag wordt de schuldenlast groter. Corona begon toen alle schepen net van de hellingen gleden voor het winteronderhoud. De werfrekeningen waren net betaald, vaak ook met het aanbetalingsgeld voor nog uit te voeren reizen. En juist op dat moment, het moment dat de reserves het dunst waren, werden de schepen stilgelegd en begonnen klanten hun geld terug te eisen. Geld dus dat er in veel gevallen niet meer was. Reizen die niet terugbetaald maar doorgeschoven werden naar 2021, worden nu teruggeëist”, aldus Van Ommen.

Snelheid nodig

Volgens de vereniging voor beroepschartervaart is er snelheid nodig. “De steun van 15 miljoen werd toegezegd op een moment dat de situatie en de vooruitzichten beter waren dan nu. Het is tot nu toe elke dag slechter geworden. Als het de bedoeling is om de schepen te behouden en als het geld daarvoor klaar ligt, dan moet dat geld ook ingezet worden als het nodig is en niet pas daarna.”

Door: Nationale Transportgids

04 juli '25 ( 7:31)

Afgelopen halfjaar iets minder coke onderschept in zeehavens

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 15.600 kilo cocaïne in de Nederlandse zeehavens onderschept. Dat is 400 kilo minder dan in de eerste zes maanden van 2024.

02 juli '25 (15:46)

Boete voor bedrijf om fataal ongeval op ponton in Calandkanaal

Een Rotterdams op- en overslagbedrijf heeft een boete gekregen van 50.000 euro voor een ongeluk waarbij in november 2022 een werknemer om het leven kwam. De 47-jarige man werd tijdens zijn werk op een ponton in het Calandkanaal in de Europoort geraakt door een kabel die knapte. De man raakte zwaargewond en overleed dezelfde dag in het ziekenhuis.

02 juli '25 (11:30)

Arcadis gaat Nijkerkersluiscomplex renoveren

Arcadis zet in opdracht van Rijkswaterstaat de eerste stappen voor de renovatie van het Nijkerkersluiscomplex bij Nijkerk en doet dit samen met ingenieursbureau Iv-Infra. Dat meldt Arcadis.

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.