Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Minister bereikt overeenstemming schadeafhandeling met reder MSC Zoe

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft definitief een overeenstemming bereikt met de Mediterranean Shipping Company (MSC) over de afhandeling van de schade. De MSC Zoe verloor op 2 januari 2019 ruim 342 containers boven de Waddeneilanden. Dit meldt Rijksoverheid.

De reder van het schip moet, naast de kosten die MSC zelf heeft gemaakt voor de opsporing en berging van verloren containers en lading, in totaal het bedrag van 3.421.568 euro aan schade vergoeden. Dit bedrag is de vergoeding van de kosten die het Rijk en andere partijen hebben gemaakt bij het bestrijden van deze containerramp en voor kosten die mogelijk in de toekomst nog kunnen ontstaan omdat bij de bergingsoperatie niet alle verloren lading kon worden opgeruimd. MSC heeft het bedrag inmiddels voldaan.

Bijdrage aan Fishing for Litter

Met de bergingsoperatie is niet alle verloren lading terug gevonden. In totaal werden 299 containers, of delen van (unieke) containers geborgen. Nog resterende ladingresten zullen onder andere worden aangepakt door het ‘Fishing for Litter’-project, waarbij afval dat als ‘bijvangst’ in de netten van vissers belandt aan land wordt gebracht en wordt verwerkt. MSC draagt daarom van het totaalbedrag 268.000 euro bij aan Fishing for Litter.

Door de dynamiek van de zeebodem kunnen ladingrestanten van de MSC Zoe die bij bergingsoperatie niet zijn gedetecteerd en opgeruimd alsnog tevoorschijn komen. MSC betaalt 217.800 euro zodat eventuele toekomstige zeebergingen door het Rijk daaruit kunnen worden bekostigd en, daarnaast, 800.000 euro voor eventuele toekomstige schoonmaakactiviteiten op de stranden. Rijkswaterstaat maakt hiervoor met de Waddeneilandgemeenten en de in aanmerking komende belangenorganisaties afspraken over de verdere samenwerking en de eventuele inzet voor het geval ladingresten van de MSC Zoe op de stranden aanspoelen.

Ecologisch-juridisch onderzoek

MSC draagt verder nog de helft van de kosten van een ecologisch-juridisch onderzoek, een bedrag van 525.479 euro, dat wordt uitgevoerd om te bepalen of sprake is van milieuschade. De uitkomsten van dit onderzoeken worden in het eerste kwartaal verwacht. De verzekeraar van MSC staat verder tot een bedrag van 7 miljoen euro garant indien komt vast te staan dat zodanige milieuschade is ontstaan, dat de containerramp met de MSC Zoe daarvan de oorzaak is en MSC daarvoor aansprakelijk kan worden gehouden.

Alle claims door MSC voldaan

Voor de Noordzee en de Waddenzee is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor de waterkwaliteit en zijn ze beheerder van de bodem. Vanuit deze rol heeft Rijkswaterstaat MSC direct na het overboord slaan van de 342 containers aansprakelijk gesteld voor schade van de containerramp, en afspraken gemaakt met de verzekeraar van MSC over het bergen van de containers. Daarnaast coördineerde Rijkswaterstaat de schadeafhandeling voor andere overheden en terreinbeherende natuurorganisaties in het Waddengebied. Hiervoor werd een speciaal schadeloket ingericht. Namens 26 partijen werd vervolgens een claim van 855.473 euro.= ingediend bij MSC. Op basis van de overeenkomst die de minister heeft gesloten met MSC betaalde de reder dit bedrag en hiermee zijn alle claims door MSC voldaan.

Door: Nationale Transportgids

22 mei '25 (13:55)

Zuid-Holland wil in 2027 besluit over uitbreiding haven in zee

De provincie Zuid-Holland hoopt dat in 2027 een besluit valt over de mogelijke uitbreiding van de Maasvlakte. De provincie organiseert komende maandag een symposium, waar 140 vertegenwoordigers van betrokken partijen discussiëren over zeewaartse uitbreiding van de Rotterdamse haven. Het havengebied is in de afgelopen zeventig jaar al twee keer vergroot door voor de westkust grote hoeveelheden zand op te spuiten.

20 mei '25 (11:41)

Door Rusland onderschepte tanker hervat reis naar Rotterdam

Rusland heeft een olietanker vrijgegeven die afgelopen weekend aan de ketting was gelegd na vertrek uit Estland. Omroep ERR uit die Baltische staat bericht dat het schip de reis naar Rotterdam heeft hervat. Dat blijkt ook uit openbare trackinggegevens.

19 mei '25 (14:40)

Schipper die tegen De Zonnebloem aanvoer ontslagen

De schipper die eind maart tegen De Zonnebloem aanvoer, is ontslagen. De Duitse waterpolitie liet eerder al weten dat er bloed was afgenomen bij de schipper. Men vermoedde dat de schipper had gedronken. Dat meldt Omroep Gelderland.

16 mei '25 (15:09)

Lading moeilijk bereikbaar: brandweer pompt water in schip Amsterdam

De brandweer pompt water in het schip in de Amsterdamse haven, omdat een deel van de brandende lading schroot onbereikbaar is. Tegelijkertijd houdt de brandweer de buitenkant nat.

16 mei '25 (11:39)

Veerboot naar Schiermonnikoog vaart nieuwe route over anderhalve maand

De veerboot naar Schiermonnikoog vaart over niet al te lange tijd een nieuwe route. Rijkswaterstaat werkt aan een doorsteek bij de Glinder, dat is halverwege de vaargeul. Dat meldt Omroep Friesland.

16 mei '25 ( 8:20)

Rookoverlast door brand in schip Westelijk Havengebied Amsterdam

Sinds donderdagmiddag is sprake van een grote brand op een vrachtschip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. De brand woedt nog steeds. De brandweer meldde vandaag om 06.00 uur dat gewerkt wordt aan een alternatief blusplan. Dat meldt NOS.nl.

15 mei '25 (15:18)

NL-Alerts Botlekgebied en Leiden ingetrokken: scheepvaart Rijn-Schiekanaal hervat

De NL-Alerts die donderdagochtend werden verstuurd in Leiden en in het gebied van de Botlek tot Goeree-Overflakkee, zijn ingetrokken. In Leiden heeft de brandweer de uitstroom van biogas gestopt uit de overdrukbeveiliging van een opslagtank van een afvalwaterzuivering. En in het Botlekgebied is geen stankoverlast meer. Daar was een tijd een gaslucht te ruiken, doordat een kleine hoeveelheid geurstof was gelekt die aan aardgas wordt toegevoegd.

15 mei '25 (14:11)

Proef: horeca Amsterdam bevoorraad door bierboot

Minder vrachtwagens in de binnenstad, minder uitstoot én toch volle bierglazen. Sinds deze week bevoorraadt een ‘bierboot’ de Amsterdamse horeca via de grachten. Deze proef duurt twee weken. Centrale vraag: is transport over water een goed alternatief voor vrachtverkeer? Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

12 mei '25 (23:59)

Havenondernemers Rotterdam overwegen rechtszaak om stikstofbeleid

De ondernemers in de haven van Rotterdam zijn klaar met het in hun ogen te weinig doortastende stikstofbeleid van het kabinet. Ze onderzoeken de mogelijkheid om een rechtszaak aan te spannen tegen de overheid, heeft voorzitter Victor van der Chijs van belangenvereniging Deltalinqs gezegd tijdens een jaarlijks diner met de ondernemingen.

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.