Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Amsterdamse havenregio wil twintig voertuigen op waterstof in twee jaar

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Samen met de gemeente Amsterdam en zeven bedrijven uit de Amsterdamse havenregio onderzoekt Port of Amsterdam de mogelijkheden om binnen twee jaar twintig voertuigen op waterstof te laten rijden. Dit meldt Port of Amsterdam.

De nadruk ligt op zware bedrijfswagens. Zoals trucks, afval inzamelvoertuigen, betonmixers en kraanwagens. In dit segment zien de deelnemers de grootste kansen voor waterstof.

Krachten bundelen

Zeven bedrijven actief in de havenregio; A. Jansen BV, Bouwhub Amsterdam, Gam Bakker, GP Groot, Theo Pouw Groep, TMA Logistics, Waternet en de gemeente Amsterdam bundelen met Port of Amsterdam hun krachten op het gebied van waterstof. Zee bouwen kennis en ervaring op over het gebruik van waterstof voor zware bedrijfswagens. Ook verkennen ze de mogelijkheden van een gezamenlijke subsidieaanvraag, zoals de DTKI regeling. Deze nationale regeling ondersteunt duurzaam vervoer met een lage CO2-uitstoot. Verder biedt het gezamenlijk optrekken voordelen in aanschaf, service en onderhoud.
De eerste drie waterstof personenauto’s van Port of Amsterdam en Waternet rijden inmiddels al in het havengebied. Hiermee helpen zij mee de CO2-uitstoot te verlagen. Daarnaast is de verwachting dat de eerste afvalinzamelvoertuigen op waterstof van de gemeente Amsterdam dit jaar de weg op gaan.

Waterstof tanken

Met de realisatie van drie waterstof tankstations in de Amsterdamse haven is waterstof voor de bedrijven een serieuze optie voor emissievrij transport. Orangegas heeft de bouw van haar tankstation afgerond en staat op het punt om te openen. Holthausen Energy Points verwacht na de zomer van 2021 in bedrijf te gaan. Tot slot heeft ook Shell een vergunning ontvangen en is begonnen met de voorbereidingen voor de realisatie van een waterstoftankstation in het Amsterdamse havengebied.

Waterstof speelt een cruciale rol in de verduurzaming van Nederland en de Amsterdamse metropoolregio. Daarom stimuleert én investeert Port of Amsterdam in waterstof als duurzame energiedrager. Als Europese zeehaven zijn ze voorloper in de transitie naar een duurzame samenleving. Zo wordt toegewerkt naar een klimaat neutrale haven in 2050.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Port of Amsterdam / Frank van Beek

30 mei '25 ( 7:57)

Renovatie Papendrechtsebrug: in 2026 hinder voor wegverkeer en hoge scheepvaart

De Papendrechtsebrug in de N3 is vanwege grootscheepse renovatiewerkzaamheden vanaf juli 2026 negen maanden dicht voor wegverkeer. De hoge scheepvaart kan vanaf juni 2026 ruim veertien maanden lang ongeveer één keer per maand de brug passeren. Voor fietsers en voetgangers wordt een pont ingezet. Dat meldt Rijkswaterstaat.

29 mei '25 (11:05)

Defensie wil gebruikmaken van Maasvlakte 2

Maasvlakte 2 is een van de tientallen extra locaties in Nederland waarvan het ministerie van Defensie gebruik wil kunnen maken. Dit blijkt uit het Ontwerp Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. Concreet gaat het Defensie om terminalcapaciteit voor het laden en lossen van schepen met militaire lading en om een locatie voor amfibische oefeningen. Dat meldt Port of Rotterdam.

26 mei '25 (21:44)

Rotterdamse haven kan in zee met duizend hectare uitgebreid worden

De haven van Rotterdam zou op zee met maximaal 1000 hectare uitgebreid kunnen worden. Dat blijkt uit een technische verkenning die het Rijk, de provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf hebben uitgevoerd. Het rapport wordt over een paar weken gepubliceerd, maar tijdens een conferentie op het provinciehuis in Den Haag over zeewaartse uitbreiding van de haven kwamen de mogelijkheden al ter sprake.

23 mei '25 (12:54)

Vrachtschip veilig in haven Stavoren na lozen van schelpen

Het vrachtschip dat donderdagmiddag 22 mei vast kwam te zitten voor de ingang van de haven van Stavoren, is inmiddels veilig aangekomen in de haven zelf. Het binnenvaartschip was vlak voor de haven vastgelopen. Dat meldt Omroep Friesland.

23 mei '25 ( 8:34)

Invaren Nettelhorsterbrug in Lochem via webcam te zien

Vrijdag 6 juni en zaterdag 7 juni 2025 wordt de Nettelhorsterbrug in Lochem op zijn plek gevaren. Belangstellenden kunnen dit thuis volgen via een webcam. Ook is er een kijkplek voor publiek. Daarover bericht de provincie Gelderland.

22 mei '25 (17:36)

OVV: hulpoperatie Fremantle Highway moeizaam door communicatie

De blus- en reddingsoperatie van het brandende Panamese autoschip Fremantle Highway in 2023 verliep moeizaam door gebrekkige communicatie tussen de verschillende hulpdiensten en trage besluitvorming. Dat constateert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). De verbrokkeling van de verschillende diensten ging "ten koste van de snelheid van handelen".

22 mei '25 (13:55)

Zuid-Holland wil in 2027 besluit over uitbreiding haven in zee

De provincie Zuid-Holland hoopt dat in 2027 een besluit valt over de mogelijke uitbreiding van de Maasvlakte. De provincie organiseert komende maandag een symposium, waar 140 vertegenwoordigers van betrokken partijen discussiëren over zeewaartse uitbreiding van de Rotterdamse haven. Het havengebied is in de afgelopen zeventig jaar al twee keer vergroot door voor de westkust grote hoeveelheden zand op te spuiten.

20 mei '25 (11:41)

Door Rusland onderschepte tanker hervat reis naar Rotterdam

Rusland heeft een olietanker vrijgegeven die afgelopen weekend aan de ketting was gelegd na vertrek uit Estland. Omroep ERR uit die Baltische staat bericht dat het schip de reis naar Rotterdam heeft hervat. Dat blijkt ook uit openbare trackinggegevens.

19 mei '25 (14:40)

Schipper die tegen De Zonnebloem aanvoer ontslagen

De schipper die eind maart tegen De Zonnebloem aanvoer, is ontslagen. De Duitse waterpolitie liet eerder al weten dat er bloed was afgenomen bij de schipper. Men vermoedde dat de schipper had gedronken. Dat meldt Omroep Gelderland.

16 mei '25 (15:09)

Lading moeilijk bereikbaar: brandweer pompt water in schip Amsterdam

De brandweer pompt water in het schip in de Amsterdamse haven, omdat een deel van de brandende lading schroot onbereikbaar is. Tegelijkertijd houdt de brandweer de buitenkant nat.