Havenbedrijf Rotterdam start proef met 'slimme bolder' op de Maasvlakte
Meten van troskrachten is tot nu toe niet mogelijk. Bij het ontbreken van exacte meetgegevens van afgemeerde schepen wordt daarom uitgegaan van de maximale belasting van schepen op trossen en kademuren. Door verschil in lokale situaties wijken de werkelijke krachten af. De slimme bolder kan helpen daar een beter inzicht in te krijgen.
Als er kracht komt te staan op een bolder, beweegt deze minimaal. Een sensor legt die gemeten kracht vast en verstuurt die direct naar het Havenbedrijf Rotterdam. Voorafgaand aan de installatie van de slimme bolder, is deze succesvol getest op een testbank in Zwijndrecht.
Slimme sensoren
Het Havenbedrijf Rotterdam is gespecialiseerd in het onderhouden en aanleggen van kademuren. Het beheert tachtig kilometer kademuur en 200 kilometer oeverglooiing. Daarbij maakt het gebruik van data. Zo werden in veel kades sensoren geplaatst, waardoor is bewezen dat kademuren veel langer meegaan dan tot op heden werd aangenomen. Dankzij dat onderzoek zijn inmiddels de Europese normen voor bouwconstructies aangepast. De proef met de slimme bolder past in deze reeks maatregelen om met behulp van digitalisering efficiënter om te gaan met zeer kapitaalkrachtige assets als kademuren.
Door: Nationale Transportgids