Eerste dag na Brexit-deal rustig verlopen in haven Rotterdam en IJmuiden

Afgelopen vrijdag 1 januari, de eerste dag waarop weer douaneformaliteiten gelden voor goederenvervoer tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Europese Unie is rustig verlopen in de havens van Rotterdam en IJmuiden. Verkeersopstoppingen nabij ferry terminals zijn uitgebleven. Ook bleef het zeer rustig op de speciale Brexit bufferparkeerlocaties voor vrachtwagenchauffeurs die hun papieren nog niet op orde hebben. Dit meldt Port of Rotterdam

 

Het is echter nog te vroeg om conclusies te trekken, zo meldt het Havenbedrijf. Vanaf vandaag zal moeten blijken wat de echte impact van de Brexit gaat zijn op de haven, en op de goederen- en verkeersstromen rondom de ferryterminals. Er waren op vrijdag 1 januari, een officiële feestdag in het VK en Nederland, minder afvaarten dan op een normale vrijdag. Ook het weekend van 2 en 3 januari wijkt af van het reguliere afvaartschema. Daarnaast zijn in de aanloop naar 1 januari grotere voorraden aangelegd in het VK, Daardoor werden er in de voorbije weken bovengemiddeld meer goederen vervoerd via de ferry.

Portbase

Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat, gemeenten, ferrybedrijven, douane, NVWA, politie, veiligheidsregio, Koninklijke Marechaussee en Portbase hebben in nauwe samenwerking maatregelen getroffen om de goederenstroom van en naar het VK zo soepel mogelijk te laten doorgaan en verkeershinder te vermijden. Zo is het port community systeem Portbase aangepast zodat vracht voortaan vooraf digitaal kan worden aangemeld. Ferry terminals accepteren enkel lading die via Portbase is aangemeld.

Bufferparkeerplaatsen

Vrachtauto’s van vervoerders die hun lading niet vooraf via Portbase hebben aangemeld, krijgen geen toegang tot de terminal. Voor deze vrachtwagens zijn speciale tijdelijke parkeerplaatsen ingericht. Zij mogen daar maximaal 24 uur verblijven om de lading alsnog digitaal aan te melden.

Rijkswaterstaat heeft bufferparkeerplaatsen ingericht en verkeercirculatieplannen gemaakt om het weggestuurde vrachtverkeer snel en veilig van de ferry terminals naar deze tijdelijke parkeerplaatsen te geleiden met zo min mogelijk overlast voor weggebruikers.

Door: Nationale Transportgids