Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

TLN: Wereldhandel stokt door tekort aan containers en schepen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Een tekort aan schepen en lege containers leidt tot wekenlange vertragingen in de wereldhandel, met lege schappen tot gevolg. Expediteurs roepen de rederijen op om snel de capaciteit te verhogen. Dit meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

“Er zijn simpelweg te weinig lege containers én te weinig schepen in de vaart om aan de huidige vraag te voldoen”, aldus Ad Schoenmakers, voorzitter van de stuurgroep zeehavenlogistiek bij Fenex en directeur van expediteursbedrijf Ritra Cargo Holland BV. “Producten staan wekenlang stil in Azië. Alleen al in een overslaghaven in Colombo, Sri Lanka staan 50.000 containers klaar om verscheept te worden, maar er zijn geen schepen om ze te vervoeren.”

Vertraging

Toen eerder dit jaar de export uit Azië door de coronacrisis drastisch afnam, haalden rederijen veel schepen uit de vaart en schrapten ze afvaarten. Hoewel de wereldhandel weer opleeft, is er nog onvoldoende capaciteit. “Als ik een container uit Shanghai naar Rotterdam wil verschepen had ik voorheen binnen vier dagen een plek op een schip. Nu duurt dat zeker drie weken. Die vertraging ontwricht de hele logistieke keten, want importeurs ontvangen hun spullen niet op tijd en uiteindelijk staat de consument voor een leeg schap”, aldus Schoenmakers.

Prijsstijging

“Qua volume zitten we bijna weer op het niveau van 2019, terwijl de capaciteit van de rederijen onaangepast lijkt”, vertelt Fenex-voorzitter Roderick de la Houssaye. Dat heeft ook effect op de vervoerstarieven. “Door het tekort van afvaarten en lege containers zijn de prijzen van transport enorm gestegen. Voor de import van een container uit China betaal je nu vier tot vijf keer zoveel als vorig jaar. Dat heeft een negatieve impact op internationale handelsstromen en remt het economisch herstel af.”

Opschalen

Vanuit CLECAT, de koepelorganisatie voor Europese expediteurs, zijn verschillende initiatieven genomen om de rederijen te bewegen meer capaciteit in te zetten. Ook is het probleem aangekaart bij de Europese Commissie. “Maar aan de wachttijden lijkt voorlopig geen einde aan te komen”, aldus De la Houssaye. “Begin februari is het Chinees Nieuwjaar. De weken daarvoor zijn altijd extreem druk in de scheepvaart. Dat zal voor nog meer vertraging zorgen, met lege schappen tot gevolg. We moeten zo snel mogelijk terug naar een betrouwbare en voorspelbare dienstregeling en roepen de rederijen op om zo snel mogelijk op te schalen.”

Door: Nationale Transportgids

02 juli '25 (15:46)

Boete voor bedrijf om fataal ongeval op ponton in Calandkanaal

Een Rotterdams op- en overslagbedrijf heeft een boete gekregen van 50.000 euro voor een ongeluk waarbij in november 2022 een werknemer om het leven kwam. De 47-jarige man werd tijdens zijn werk op een ponton in het Calandkanaal in de Europoort geraakt door een kabel die knapte. De man raakte zwaargewond en overleed dezelfde dag in het ziekenhuis.

02 juli '25 (11:30)

Arcadis gaat Nijkerkersluiscomplex renoveren

Arcadis zet in opdracht van Rijkswaterstaat de eerste stappen voor de renovatie van het Nijkerkersluiscomplex bij Nijkerk en doet dit samen met ingenieursbureau Iv-Infra. Dat meldt Arcadis.

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.