Onderzoek: Ook kleinere schepen kunnen containers verliezen boven Wadden
Na het onderzoek met de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) rond de ramp met de MSC Zoe, heeft MARIN vervolgonderzoek gedaan. Naast zeer grote containerschepen zoals de MSC Zoe, zijn een kortere en smallere ‘PANAMAX’ en een kleinere container ‘Feeder’ onderzocht. Het belang van onderzoek naar kleinere schepen werd onderstreept toen de Feeder ‘Rauma’ op 11 februari 2020 boven de Wadden zeven containers verloor.
Extreme scheepsbewegingen
In het onderzoek voor de OVV concludeerde MARIN dat vier mechanismen de meest waarschijnlijke verklaringen voor het verliezen van containers zijn: extreme scheepsbewegingen en versnellingen door opslingering, contact van het schip met de zeebodem, impulsieve krachten van groenwater op de containers en golfklappen tegen de romp van het schip.
MARIN geeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Kustwacht het advies rekening te houden met de onderzoeksresultaten bij besluitvorming over de routes van containerschepen langs het Waddengebied.
Door: Nationale Transportgids