Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Kabinet wil nieuwe eisen voor containerschepen na ramp MSC Zoe

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Er moeten nieuwe internationale eisen komen voor grote containerschepen. Dat moet voorkomen dat er zich opnieuw een ramp kan voordoen zoals die met de MSC Zoe bijna twee jaar geleden ten noorden van de Waddeneilanden.

Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een reactie op het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar de ramp met de MSC Zoe. In zwaar weer verloor het containerschip in de nacht van 1 op 2 januari 2019 in totaal 342 containers.

Omdat de meeste zeeregels internationaal worden vastgelegd, gaat de minister bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) pleiten voor aanvullende acties. Er moet onderzoek komen of de regels voor dit soort zeeschepen moeten worden aangescherpt.

Apparatuur

Verder gaat Van Nieuwenhuizen samen met Duitsland bij de IMO voorstellen om op containerschepen apparatuur te verplichten waarmee de bemanning tijdens storm beter zicht krijgt op de risico's. Ook gaat ze aandringen dat er meer controle komt op het vastzetten (sjorren) van containers in havens.

De MSC Zoe nam in de bewuste nacht de route die het dichtst bij de Waddeneilanden ligt. Containerschepen langer dan 200 meter worden nu bij slecht weer door de Kustwacht al geadviseerd de meer noordelijke route te nemen om de kans op containerverlies te verkleinen.

Kan zo weer gebeuren

Deskundigen waarschuwden de Tweede Kamer eind vorige maand nog dat een ramp zoals met de bijna 400 meter lange MSC Zoe zo weer kan gebeuren. Van het containerschip wordt nog steeds honderdduizenden kilo's aan lading vermist. Ook op de stranden van de eilanden spoelt nog steeds lading aan.

Door: ANP

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.