Toeristen Giethoorn betalen straks ‘Grachtentax’ voor betere leefbaarheid
In het nieuwe vaar- en verhuurbeleid dat per 2021 ingaat voor de hele gemeente, ligt hotspot Giethoorn onder een vergrootglas. Oorzaak: de vele piekmomenten op het water en de druk die toeneemt op het dagelijkse dorpsleven. “We zoeken meer balans tussen leefbaarheid en toerisme”, licht wethouder Bram Harmsma van recreatie en toerisme een pakket aan maatregelen toe. “Je moet prettig wonen in Giethoorn, maar er ook een goede boterham kunnen verdienen.” Beperkingen gelden overigens alleen voor verhuurboten, eigen inwoners wordt geen strobreed in de weg gelegd. “Elke Gieterse kan te allen tijde varen waar-ie maar wil.”
Houten punters
De vloot verhuur- en rondvaartboten wordt met ingang van komend seizoen belast voor het varen in de Dorpsgracht, maar het tarief verschilt: 50 euro voor een houten punter, 500 euro voor smalle en 1500 euro voor brede boten. Zo hoopt de gemeente het gebruik van brede vaartuigen te ontmoedigen en te sturen op een vlottere en veiliger doorvaart. Met het lage tarief wil ze het varen met de authentieke Gieterse punter juist stimuleren. Voor de houten punterbouw wordt ook een nieuwe subsidie in het leven geroepen.
Bakermat van E-varen
Een andere, belangrijke regel uit het nieuwe vaar- en verhuurbeleid is dat de complete verhuurvloot van Steenwijkerland elektrisch is op 1 januari 2023. Rondvaartboten krijgen tot 2031 de tijd om over te schakelen op accu’s. “Giethoorn was al dé bakermat van elektrisch varen. Dat rollen we nu in de hele gemeente uit”, zegt de wethouder. “We hebben met Giethoorn en het gebied Weerribben-Wieden internationale iconen in huis om te koesteren; dus elektrisch varen is hier de norm.”
Door: Nationale Transportgids