LNG containerschip Jacques Saade woensdag verwacht in Rotterdamse haven
Jacques Saade is ook het eerste door LNG aangedreven schip met een capaciteit van meer dan 23.000 TEU containers aan boord. CMA CGM laat nog acht van deze ULCV’s (Ultra Large Container Vessels) bouwen door Hudong - Zhonghua Shipbuilding, een volle dochteronderneming van China State Shipbuilding Corporation. In 2022 wil de rederij een vloot van twintig op LNG aangedreven schepen in de vaart hebben: negen 23.000 TEU schepen; vijf 15.000 TEU schepen en zes 14.000 TEU schepen.
LNG hub
Voor het Havenbedrijf is de aankomst van de Jacques Saade een belangrijke mijlpaal. “CMA CGM ondersteunt net als wij de transitie van stookolie naar vloeibaar aardgas (LNG) als brandstof voor de scheepvaart. LNG is op dit moment de schoonste brandstof die voor dit type schepen schaalbaar en betaalbaar is. Bovendien ondersteunt de komst van de nieuwe LNG aangedreven schepen het streven van het Havenbedrijf om een belangrijke hub te zijn voor de import, export, opslag en bunkering van LNG. Het is een eer dat de negen nieuwe schepen jaarlijks zo’n 300.000 m3 LNG in Rotterdam komen bunkeren. Dat is ook goed voor de op- en overslag van LNG”, aldus Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf.
Door: Nationale Transportgids
Beeld: Port of Rotterdam