Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Binnenhoofd nieuwe zeesluis IJmuiden nu ook voorzien van bovenrolwagen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Met een geslaagde operatie is de deurkas in het binnenhoofd van de nieuwe zeesluis IJmuiden voorzien van een bovenrolwagen. Deze bovenrolwagen vormt de aandrijving van de sluisdeur om deze te openen en te sluiten. In maart 2020 was al een dergelijke aandrijfinstallatie in de deurkas van het buitenhoofd geplaatst. Dit meldt Rijkswaterstaat. 

Het hijswerk om de bovenrolwagen op zijn plaats te brengen was een precisiewerk. Daarom nam de hele operatie in totaal circa acht uur in beslag. Omdat de installatie 200 ton weegt, waren gunstige weeromstandigheden, waaronder weinig wind een vereiste.

Speciaal transport

Met een speciaal transport is de bovenrolwagen hangend in een drijvende bok aangevoerd vanaf de Amerikahaven in het westelijk havengebied. Na het positioneren van de drijvende bok tegen de deurkas van het binnenhoofd is de aandrijving (bovenrolwagen) in de deurkas geplaatst. Na het inhangen zijn vervolgens de rijdekken geplaatst, waar straks het verkeer overheen rijdt.

Mooi staaltje techniek

De aandrijving is een mooi staaltje techniek met 6 hydromotoren. De bovenrolwagen komt bovenaan de achterzijde van de sluisdeur en verplaatst zich over een geleiderail met een zogeheten pennenbaan. Grote tandwielen, bonkelaars genoemd, grijpen in die baan en zorgen zo dat de deur heen en weer beweegt. De bovenrolwagen heeft een afmeting van 14 x 7 x 5,5 m (lxbxh).

Nieuwe zeesluis IJmuiden

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Naar verwachting wordt de sluis begin 2022 in gebruik genomen.

Door: Nationale Transportgids

08 juli '25 ( 8:46)

Sluizen Lith en St. Andries gestremd door lekkage

Vanwege lekkage in het bediengebouw zijn de zuidkolk van de Prinses Máximasluizen in Lith en de sluis van St. Andries gestremd. De alternatieve vaarroutes lopen via de Bergsche Maas of via sluis Weurt. Dat leidt voor de scheepvaart tot veel extra reistijd. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

08 juli '25 ( 8:01)

Zaak aanvaring Waddenzee van start

Twee families maken gebruik van hun spreekrecht tijdens de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee. De zaak tegen de twee schippers van de snelboot en de watertaxi begint dinsdag in de rechtbank in Leeuwarden.

07 juli '25 (12:16)

Dienstregeling Middenkolk Oranjesluizen volledig hervat

Sinds vrijdag 4 juli 2025 is de Middenkolk van de Oranjesluizen weer normaal in gebruik. Deze wordt weer bediend volgens de dienstregeling. Dat meldt Rijkswaterstaat.

04 juli '25 ( 7:31)

Afgelopen halfjaar iets minder coke onderschept in zeehavens

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 15.600 kilo cocaïne in de Nederlandse zeehavens onderschept. Dat is 400 kilo minder dan in de eerste zes maanden van 2024.

02 juli '25 (15:46)

Boete voor bedrijf om fataal ongeval op ponton in Calandkanaal

Een Rotterdams op- en overslagbedrijf heeft een boete gekregen van 50.000 euro voor een ongeluk waarbij in november 2022 een werknemer om het leven kwam. De 47-jarige man werd tijdens zijn werk op een ponton in het Calandkanaal in de Europoort geraakt door een kabel die knapte. De man raakte zwaargewond en overleed dezelfde dag in het ziekenhuis.

02 juli '25 (11:30)

Arcadis gaat Nijkerkersluiscomplex renoveren

Arcadis zet in opdracht van Rijkswaterstaat de eerste stappen voor de renovatie van het Nijkerkersluiscomplex bij Nijkerk en doet dit samen met ingenieursbureau Iv-Infra. Dat meldt Arcadis.

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.