Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

HISWA-RECRON pleit voor botenregister pleziervaarttuigen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
‘Maak vaart met de invoering van een eenvoudig en betaalbaar landelijk identificatie- en registratiesysteem voor pleziervaartuigen’. Dat is de dringende oproep van HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie, aan het Rijk. Directe aanleiding hiervoor is recente berichtgeving in Nieuwsuur. Hierin werd wederom duidelijk dat de registratie van boot, eigenaar en vlagvoering op vele punten zo lek is als een mandje.

Overtredingen op het water en criminele activiteiten kunnen veel sneller en effectiever worden aangepakt. Een identificatie- en registratiesysteem (een ‘botenregister’) helpt hierbij. Het verbetert niet alleen de controle en handhaving van de politie en de Belastingdienst, maar ook van de Inspectie Leefomgeving en Transport, marechaussee, douane, zeehavenpolitie en waterkwaliteitsbeheerders. Zo wordt ook voorkomen dat sloopboten anoniem worden achtergelaten in jachthavens en overheidswater.

Door een sluitende registratie krijgen alle watersporters eindelijk een eigendomsbewijs van hun boot. Dat is praktisch bij koop- en verkooptransacties, bij de afhandeling van verzekeringskwesties en het ontmoedigt criminele activiteiten.

Eén systeem

Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON: “Nationale bootregistratie is een logische, kostenbesparende en effectieve oplossing. Wij pleiten al jaren voor één systeem, net zoals dat bij auto’s via het RDW uitstekend is geregeld. Gegevens als merk, type, bouwjaar en kentekennummer, gekoppeld aan eigenaarsgegevens en vlagvoering, moeten daarin worden opgenomen. Wij zijn opnieuw gestart met overleggen met diverse ministeries en handhavers. De berichtgeving in Nieuwsuur bevestigt weer eens dat er vaart moet worden gemaakt.”

Door Nationale Transportgids

10 februari '25 (14:00)

OM eist werkstraffen tegen schippers rondvaartboot en watertaxi

Het Openbaar Ministerie heeft maandag werkstraffen geëist tegen de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. Het OM vindt dat beide schippers het ongeluk hadden moeten voorkomen. Tegen de 75-jarige schipper van de Maastaxi is een taakstraf van 150 uur geëist en een boete van 1000 euro. Tegen de 51-jarige schipper van de rondvaartboot is 120 uur werkstraf geëist, naast een boete van 1000 euro.

10 februari '25 ( 6:00)

Schippers watertaxi en rondvaartboot staan vandaag terecht voor aanvaring Nieuwe Maas

Twee schippers van een watertaxi en een rondvaartboot staan maandag terecht voor een aanvaring op de Nieuwe Maas bij de Erasmusbrug in Rotterdam. De vaartuigen botsten op 21 juli 2022 op elkaar, waarna de watertaxi zonk en zes mensen te water raakten. Het ging om de kapitein, vier volwassen passagiers en een kind. Veel mensen op en rond de Erasmusbrug zagen het ongeluk gebeuren.

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.