Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Combinatie Van Oord - Hakkers - Beens gaat werken aan Twentekanalen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
De bouwcombinatie Van Oord - Hakkers - Beens gaat in opdracht van Rijkswaterstaat de laatste fase van de verruiming van de Twentekanalen uitvoeren. Daartoe zette plaatsvervangend directeur-generaal van Rijkswaterstaat Patricia Zorko en directeur van Van Oord Richard Brouwer gister hun handtekening. De werkzaamheden starten in het voorjaar van 2021. Dit meldt Rijkswaterstaat. 

De Twentekanalen liggen in Oost-Nederland en bestaan uit de hoofdtak vanaf de IJssel naar Enschede en de zijtak van Delden naar Almelo. Het gegunde contract behelst de tweede en laatste fase van de verruiming. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het vervangen van de huidige damwanden over een lengte van 35 km, het verruimen van het kanaal en het aanbrengen van een zelfdichtende laag ten behoeve van de grondwaterbeheersing in de omgeving van de Twentekanalen.

Aanbesteding op basis van BPKV

Rijkswaterstaat selecteerde bij deze aanbesteding op basis van een combinatie van prijs en kwaliteit, ook wel Beste Prijs Kwaliteit Verhouding (BPKV) genoemd. BPKV helpt om de innovatiekracht en de creativiteit van de markt beter te benutten. Rijkswaterstaat heeft de plannen van de marktpartijen beoordeeld op samenwerking, planning, robuustheid van de oeverconstructies en duurzaamheid. Op basis van deze beoordeling heeft de Combinatie Van Oord - Hakkers - Beens voor dit project de beste prijs-kwaliteitsverhouding en is daarmee de winnende inschrijver.

De doordachte planning waarbij, onder andere oog is voor beschikbaarheid van damwanden en materieel zorgt er voor dat veel flexibiliteit in de uitvoering is geborgd. Dit geeft het uitvoeringsteam van Rijkswaterstaat vertrouwen op een goede samenwerking. De inschrijfsom voor het contract bedraagt ruim 100 miljoen euro.

Start uitvoering voorjaar 2021

De werkzaamheden aan de Twentekanalen starten in het voorjaar van 2021. Combinatie Van Oord - Hakkers – Beens werkt dan gedurende anderhalf jaar aan het verruimen van de Twentekanalen. De verruiming van het Twentekanaal is volgens de huidige planning eind 2022 gereed.

Vlotter en veiliger over de Twentekanalen

Rijkswaterstaat werkt aan een opwaardering van de Twentekanalen door de vaarweg te verruimen en damwanden te vervangen. Door het verruimen van de vaarweg kunnen grotere schepen straks veiliger en vlotter doorvaren. Hierdoor zijn de havens van Almelo, Hengelo en Enschede via het Twentekanaal beter bereikbaar voor klasse Va-schepen met een laadvermogen van 3.000 ton (120 vrachtwagens). Dit is een stimulans voor de regionale economie.

Meer vracht over water, minder vrachtwagens

Grotere schepen op het kanaal betekent minder vrachtwagens op de weg. Rijkswaterstaat heeft vanuit duurzaamheid de wens om het aantal vrachtwagens op de weg terug te dringen. Bij Fase 1 is het kanaal tussen Eefde en Delden al verruimd en bij Eefde ligt sinds april 2020 een 2e nieuwe sluiskolk. Deze tweede fase van verruiming is het sluitstuk. Deze projecten samen maken het mogelijk dat er straks 900 vrachtwagenbewegingen per dag minder plaatsvinden.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Rijkswaterstaat

14 februari '25 ( 8:22)

Sluis 13 op Zuid-Willemsvaart langer gestremd voor scheepvaart

Sluis 13 op de Zuid-Willemsvaart kan sinds december vorig jaar niet worden bediend vanwege schade aan de sluisdeuren. Daardoor is de vaarweg tot aan de sluis gestremd voor alle scheepvaart. De stremming van Sluis 13 zou duren tot 1 maart 2025, maar is uitgesteld tot 1 juni 2025. Dat meldt Rijkswaterstaat.

10 februari '25 (14:00)

OM eist werkstraffen tegen schippers rondvaartboot en watertaxi

Het Openbaar Ministerie heeft maandag werkstraffen geëist tegen de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. Het OM vindt dat beide schippers het ongeluk hadden moeten voorkomen. Tegen de 75-jarige schipper van de Maastaxi is een taakstraf van 150 uur geëist en een boete van 1000 euro. Tegen de 51-jarige schipper van de rondvaartboot is 120 uur werkstraf geëist, naast een boete van 1000 euro.

10 februari '25 ( 6:00)

Schippers watertaxi en rondvaartboot staan vandaag terecht voor aanvaring Nieuwe Maas

Twee schippers van een watertaxi en een rondvaartboot staan maandag terecht voor een aanvaring op de Nieuwe Maas bij de Erasmusbrug in Rotterdam. De vaartuigen botsten op 21 juli 2022 op elkaar, waarna de watertaxi zonk en zes mensen te water raakten. Het ging om de kapitein, vier volwassen passagiers en een kind. Veel mensen op en rond de Erasmusbrug zagen het ongeluk gebeuren.

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.