Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Combinatie Van Oord - Hakkers - Beens gaat werken aan Twentekanalen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
De bouwcombinatie Van Oord - Hakkers - Beens gaat in opdracht van Rijkswaterstaat de laatste fase van de verruiming van de Twentekanalen uitvoeren. Daartoe zette plaatsvervangend directeur-generaal van Rijkswaterstaat Patricia Zorko en directeur van Van Oord Richard Brouwer gister hun handtekening. De werkzaamheden starten in het voorjaar van 2021. Dit meldt Rijkswaterstaat. 

De Twentekanalen liggen in Oost-Nederland en bestaan uit de hoofdtak vanaf de IJssel naar Enschede en de zijtak van Delden naar Almelo. Het gegunde contract behelst de tweede en laatste fase van de verruiming. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het vervangen van de huidige damwanden over een lengte van 35 km, het verruimen van het kanaal en het aanbrengen van een zelfdichtende laag ten behoeve van de grondwaterbeheersing in de omgeving van de Twentekanalen.

Aanbesteding op basis van BPKV

Rijkswaterstaat selecteerde bij deze aanbesteding op basis van een combinatie van prijs en kwaliteit, ook wel Beste Prijs Kwaliteit Verhouding (BPKV) genoemd. BPKV helpt om de innovatiekracht en de creativiteit van de markt beter te benutten. Rijkswaterstaat heeft de plannen van de marktpartijen beoordeeld op samenwerking, planning, robuustheid van de oeverconstructies en duurzaamheid. Op basis van deze beoordeling heeft de Combinatie Van Oord - Hakkers - Beens voor dit project de beste prijs-kwaliteitsverhouding en is daarmee de winnende inschrijver.

De doordachte planning waarbij, onder andere oog is voor beschikbaarheid van damwanden en materieel zorgt er voor dat veel flexibiliteit in de uitvoering is geborgd. Dit geeft het uitvoeringsteam van Rijkswaterstaat vertrouwen op een goede samenwerking. De inschrijfsom voor het contract bedraagt ruim 100 miljoen euro.

Start uitvoering voorjaar 2021

De werkzaamheden aan de Twentekanalen starten in het voorjaar van 2021. Combinatie Van Oord - Hakkers – Beens werkt dan gedurende anderhalf jaar aan het verruimen van de Twentekanalen. De verruiming van het Twentekanaal is volgens de huidige planning eind 2022 gereed.

Vlotter en veiliger over de Twentekanalen

Rijkswaterstaat werkt aan een opwaardering van de Twentekanalen door de vaarweg te verruimen en damwanden te vervangen. Door het verruimen van de vaarweg kunnen grotere schepen straks veiliger en vlotter doorvaren. Hierdoor zijn de havens van Almelo, Hengelo en Enschede via het Twentekanaal beter bereikbaar voor klasse Va-schepen met een laadvermogen van 3.000 ton (120 vrachtwagens). Dit is een stimulans voor de regionale economie.

Meer vracht over water, minder vrachtwagens

Grotere schepen op het kanaal betekent minder vrachtwagens op de weg. Rijkswaterstaat heeft vanuit duurzaamheid de wens om het aantal vrachtwagens op de weg terug te dringen. Bij Fase 1 is het kanaal tussen Eefde en Delden al verruimd en bij Eefde ligt sinds april 2020 een 2e nieuwe sluiskolk. Deze tweede fase van verruiming is het sluitstuk. Deze projecten samen maken het mogelijk dat er straks 900 vrachtwagenbewegingen per dag minder plaatsvinden.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Rijkswaterstaat

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 juni '25 (11:50)

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

19 juni '25 ( 9:33)

Ernstig bedrijfsongeval Waalhaven Rotterdam

In Rotterdam zijn vanochtend vroeg bij een bedrijfsongeval in de Waalhaven twee mensen overleden en twee mensen zwaargewond geraakt. Dat meldt NU.nl na een bericht van de politie op X.