Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Rekenkamer: honderden miljoenen extra nodig voor onderzeeboten

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Defensie reserveert honderden miljoenen euro's te weinig voor de aanschaf en exploitatie van de vier nieuwe onderzeeboten. Volgens onderzoek van de Algemene Rekenkamer is het budget 730 miljoen euro te laag.

De huidige vier onderzeeboten van de Walrus-klasse moeten dit decennium worden vervangen. Ze komen aan het einde van hun levensduur. In 2022 wordt duidelijk welke onderneming de boten mag bouwen. Daar zijn nu nog drie bedrijven voor in de race.

Hoeveel de vervanging gaat kosten is commercieel vertrouwelijk. Het ministerie laat in de begroting alleen weten dat er meer dan 2,5 miljard euro voor wordt uitgetrokken. Naar verluidt zullen de vier nieuwe boten zeker 4 miljard kosten.

Budget verdrievoudigd

"Omdat niet alle te voorziene uitgaven voor de nieuwe onderzeeboten en de exploitatie daarvan zijn meegenomen, concluderen wij dat het budget te laag is", aldus de Rekenkamer. Het budget voor de vervanging is sinds 2016 met 1,14 miljard euro extra verhoogd en het totale budget is sindsdien "vrijwel verdrievoudigd".

Volgens verantwoordelijk staatssecretaris Barbara Visser is het niet nodig het budget met 730 miljoen euro op te hogen. Ze wijst onder meer erop dat "de totale risicoreservering fors hoger dan gebruikelijk" is en verwacht ook niet dat de overgang van de oude naar de nieuwe boot meerkosten zal meebrengen.

Buitenlandse werven

Ook op de inzetbaarheid zijn er de komende jaren problemen, aldus het rapport. Tot 2029 zijn steeds één of twee onderzeeboten gereed. "Hiermee wordt de eigen norm voor operationele gereedheid van twee boten in ieder geval tot 2030 niet gehaald, laat staan de NAVO-doelstelling van drie boten."

Drie buitenlandse werven zijn in de race om de opdracht binnen te halen. Het gaat om het Zweedse Saab dat samenwerkt met het Nederlandse Damen, het Franse Naval dat de handen ineen heeft geslagen met Royal IHC uit Kinderdijk, en TKMS uit Duitsland.

Door: ANP

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 juni '25 (11:50)

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

19 juni '25 ( 9:33)

Ernstig bedrijfsongeval Waalhaven Rotterdam

In Rotterdam zijn vanochtend vroeg bij een bedrijfsongeval in de Waalhaven twee mensen overleden en twee mensen zwaargewond geraakt. Dat meldt NU.nl na een bericht van de politie op X.