Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Ondanks vermoedens weinig zicht op criminaliteit in Noordelijke zeehavens

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Er is weinig zicht op georganiseerde criminaliteit in Noordelijke zeehavens Eemshaven, Delfzijl, Lauwersoog en Harlingen. Hoewel de politie, de douane en de Koninklijke Marchechaussee vermoedens hebben, bestaat er geen goed beeld van. Dat is de uitkomst van een onderzoek door Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap. Dit meldt RTV Noord. 

Uit het onderzoek dat is uitgevoerd door bureau Pro Facto wordt geconcludeerd dat er weinig controle en toezicht is op wat er zich allemaal in de havens afspeelt. Dat terwijl het grotendeels openbare karakter van de havens gelegenheid bieden voor criminele activiteiten.

Aantrekkelijk voor criminelen

Dat beeld wordt onderschreven door hoofd Operatiën van de Politie Noord-Nederland, Joop de Schepper. Volgens de Schepper zijn de noordelijke zeehavens aantrekkelijk, hebben ze een goede infrastructuur en bieden ze een directie toegang tot internationale wateren.In een reactie tegen RTV Noord zegt hij: “Het zou kunnen gaan om bijvoorbeeld drugssmokkel, de illegale in- of uitvoer van auto's, mensensmokkel, maar ook milieucriminaliteit in de havens', vervolgt hij. 'We zien om ons heen wat er in andere havens gebeurt. Dan is het wel een beetje naïef om te denken dat die mooie havens van ons gevrijwaard blijven. Het wordt tijd de feiten te onderzoeken.”

De onderzoekers laten weten dat de verschillende handhavingsorganisaties die in de zeehavens werken, te weinig informatie hebben. Daardoor is 'er geen gestructureerd en onderbouwd beeld is van de aard en omvang van georganiseerde criminaliteit in de zeehavens. De puzzelstukjes komen niet bij elkaar.'

Beter vestigingsklimaat

De Schepper hoopt dat als de informatieachterstand is weggewerkt er maatregelen genomen kunnen worden tegen de georganiseerde criminaliteit. “Denk daarbij bijvoorbeeld aan het vestigingsklimaat: welke bedrijven wil je wel en welke niet, wat zijn de vergunningen die erbij horen? Maar je kunt ook fysieke maatregelen nemen, zoals betere verlichting, het invoeren van toegangscontrole en het houden van toezicht”, zo laat hij tegenover RTV Noord weten.

Door: Nationale Transportgids

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.

23 januari '25 (12:45)

Fors minder drugs onderschept in haven Rotterdam dan in 2023

In de Rotterdamse haven is in afgelopen jaar een kleine 26.000 kilo drugs onderschept. Dat is fors minder dan in 2023 toen ruim 45.000 kilo werd ontdekt. Dat maakte het Hit And Run Cargo-team (HARC), een samenwerkingsverband van de douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie, bekend.

23 januari '25 (11:13)

Nieuwe dienstenhaven in Terneuzen krijgt drijvende steigers en een overnachtingsplek

Het laatste onderdeel voor de nieuwe dienstenhaven in Terneuzen wordt via drijvende steigers binnengebracht. Het zijn de laatste loodjes, want na bijna zes jaar bouwen is de haven nu bijna klaar. Dat meldt Omroep Zeeland.