ILT betrapt tanker op varend ontgassen, schipper probeert te ontkomen
Eind augustus ‘ruiken’ snuffelpalen (e-noses) van de omgevingsdienst DCMR Milieudienst Rijnmond dat een binnenvaartschip mogelijk stoffen in de lucht loost. De omgevingsdienst geeft dit door aan de ILT. De inspectie vraagt digitaal de (lading)documentatie op en controleert real-time beschikbare digitale data over de positie van het schip. Op basis daarvan bepaalt de inspecteur of nader onderzoek aan boord nodig is. Een inspectie aan boord is soms vereist om een overtreding vast te stellen.
Misdrijf
In deze zaak was inspecteren op het schip nodig. De binnenvaarttanker kreeg het dringende verzoek van de ILT om naar een nabij gelegen ligplaats te varen. De schipper belooft af te meren, maar ter plaatse zien de ILT-inspecteurs het schip achter de horizon verdwijnen. De schipper negeert herhaalde vorderingen alsnog naar de kant te komen en vaart door naar België. De volgende dag is er geen ontkomen aan: bij een Nederlandse sluis gaan ILT-inspecteurs aan boord. Ze horen de schipper en maken proces-verbaal op voor het niet voldoen aan de vordering tot stilhouden en voor het varend ontgassen. Beide zijn een misdrijf.
Door: Nationale Transportgids