Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT onderschept producten met gevaarlijke stoffen in haven Rotterdam

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft 300 spuitbussen gevuld met heptafluorpropaan (R227ea) onderschept in de Rotterdamse haven. Deze partij zogeheten ‘freeze sprays’ is afkomstig uit China met eindbestemming in Duitsland. Dit meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Heptafluorpropaan is schadelijk voor het klimaat; de uitstoot van één kilogram van deze stof is vergelijkbaar met een uitstoot van 3.220 kilo CO2. Bij deze onderschepping gaat het om 130 ton CO2 equivalent. Dit komt ongeveer overeen met een persoon die 650 retourvluchten maakt van Schiphol naar Parijs. Deze partij wordt op last van de ILT vernietigd, waarmee wordt voorkomen dat het op de Europese markt terechtkomt.

F-gassen en gevaarlijke stoffen

De Europese F-gassenverordening (gefluoreerde broeikasgassen) verbiedt het op de Europese markt brengen en verkopen van deze freeze sprays. De sprays worden onder meer gebruikt voor het lokaliseren van storingen en defecten in elektronische apparatuur. Daarnaast zijn in de lading andere producten aangetroffen met gevaarlijke stoffen die in strijd zijn met de Europese REACH-regelgeving. Zo werden onder meer tubes lijm aangetroffen die volgens de begeleidende informatie tolueen bevatten in een hoeveelheid die op grond van de REACH-regelgeving in Europa verboden is. Tolueen is een stof die bekend staat als oorzaak van verminderde vruchtbaarheid of afwijkingen in de ontwikkeling van een embryo of foetus.

Verantwoordelijkheid van hele transportketen

De partij spuitbussen is aan het licht gekomen bij de expediteur die eerder betrokken was bij de onderschepping door de ILT van een illegale partij wegwerpcilinders met gefluoreerde broeikasgassen (koudemiddelen). Hoewel in het algemeen geldt dat in eerste instantie de importeur verantwoordelijk is, is in jurisprudentie bepaald dat iedereen in de transportketen een verantwoordelijkheid heeft. De expediteur kreeg daarom een last onder dwangsom (LOD) opgelegd om herhaling te voorkomen.

Marco Buitelaar, programmamanager Minder Broeikasgassen bij de ILT: “We hebben gezien dat de expediteur zijn verantwoordelijkheid pakt en er mede voor zorgt dat de illegale handel in F-gassen aan het licht komt en kan worden aangepakt.”

Interventies

Uit nader onderzoek van de ILT blijkt dat dergelijke spuitbussen - gevuld met gefluoreerd broeikasgas met een Global Warming Potential (GWP) groter dan 150 - door verschillende partijen worden verkocht. GWP geeft het vermogen van aardopwarming aan in vergelijking met CO2. De ILT gaat - in samenwerking met brancheorganisaties en overheidspartijen zoals OLAF (het Europees bureau voor fraudebestrijding), Rijkswaterstaat en de douane - interventies inzetten, zodat deze illegale spuitbussen uit de handel worden genomen en op een milieuverantwoorde manier worden vernietigd.

Door: Nationale Transportgids

30 mei '25 ( 7:57)

Renovatie Papendrechtsebrug: in 2026 hinder voor wegverkeer en hoge scheepvaart

De Papendrechtsebrug in de N3 is vanwege grootscheepse renovatiewerkzaamheden vanaf juli 2026 negen maanden dicht voor wegverkeer. De hoge scheepvaart kan vanaf juni 2026 ruim veertien maanden lang ongeveer één keer per maand de brug passeren. Voor fietsers en voetgangers wordt een pont ingezet. Dat meldt Rijkswaterstaat.

29 mei '25 (11:05)

Defensie wil gebruikmaken van Maasvlakte 2

Maasvlakte 2 is een van de tientallen extra locaties in Nederland waarvan het ministerie van Defensie gebruik wil kunnen maken. Dit blijkt uit het Ontwerp Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. Concreet gaat het Defensie om terminalcapaciteit voor het laden en lossen van schepen met militaire lading en om een locatie voor amfibische oefeningen. Dat meldt Port of Rotterdam.

26 mei '25 (21:44)

Rotterdamse haven kan in zee met duizend hectare uitgebreid worden

De haven van Rotterdam zou op zee met maximaal 1000 hectare uitgebreid kunnen worden. Dat blijkt uit een technische verkenning die het Rijk, de provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf hebben uitgevoerd. Het rapport wordt over een paar weken gepubliceerd, maar tijdens een conferentie op het provinciehuis in Den Haag over zeewaartse uitbreiding van de haven kwamen de mogelijkheden al ter sprake.

23 mei '25 (12:54)

Vrachtschip veilig in haven Stavoren na lozen van schelpen

Het vrachtschip dat donderdagmiddag 22 mei vast kwam te zitten voor de ingang van de haven van Stavoren, is inmiddels veilig aangekomen in de haven zelf. Het binnenvaartschip was vlak voor de haven vastgelopen. Dat meldt Omroep Friesland.

23 mei '25 ( 8:34)

Invaren Nettelhorsterbrug in Lochem via webcam te zien

Vrijdag 6 juni en zaterdag 7 juni 2025 wordt de Nettelhorsterbrug in Lochem op zijn plek gevaren. Belangstellenden kunnen dit thuis volgen via een webcam. Ook is er een kijkplek voor publiek. Daarover bericht de provincie Gelderland.

22 mei '25 (17:36)

OVV: hulpoperatie Fremantle Highway moeizaam door communicatie

De blus- en reddingsoperatie van het brandende Panamese autoschip Fremantle Highway in 2023 verliep moeizaam door gebrekkige communicatie tussen de verschillende hulpdiensten en trage besluitvorming. Dat constateert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). De verbrokkeling van de verschillende diensten ging "ten koste van de snelheid van handelen".

22 mei '25 (13:55)

Zuid-Holland wil in 2027 besluit over uitbreiding haven in zee

De provincie Zuid-Holland hoopt dat in 2027 een besluit valt over de mogelijke uitbreiding van de Maasvlakte. De provincie organiseert komende maandag een symposium, waar 140 vertegenwoordigers van betrokken partijen discussiëren over zeewaartse uitbreiding van de Rotterdamse haven. Het havengebied is in de afgelopen zeventig jaar al twee keer vergroot door voor de westkust grote hoeveelheden zand op te spuiten.

20 mei '25 (11:41)

Door Rusland onderschepte tanker hervat reis naar Rotterdam

Rusland heeft een olietanker vrijgegeven die afgelopen weekend aan de ketting was gelegd na vertrek uit Estland. Omroep ERR uit die Baltische staat bericht dat het schip de reis naar Rotterdam heeft hervat. Dat blijkt ook uit openbare trackinggegevens.

19 mei '25 (14:40)

Schipper die tegen De Zonnebloem aanvoer ontslagen

De schipper die eind maart tegen De Zonnebloem aanvoer, is ontslagen. De Duitse waterpolitie liet eerder al weten dat er bloed was afgenomen bij de schipper. Men vermoedde dat de schipper had gedronken. Dat meldt Omroep Gelderland.

16 mei '25 (15:09)

Lading moeilijk bereikbaar: brandweer pompt water in schip Amsterdam

De brandweer pompt water in het schip in de Amsterdamse haven, omdat een deel van de brandende lading schroot onbereikbaar is. Tegelijkertijd houdt de brandweer de buitenkant nat.