Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Afnemend vervoer bouwstoffen hangt dreigend boven markt

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
De binnenvaart moet vanaf het vierde kwartaal van dit jaar mogelijk rekening houden met een afnemend ladingaanbod. Nederland krijgt dan naar verwachting te maken met een afnemende productie in de bouw, onder meer als gevolg van de stikstofcrisis. Bouwmaterialen zijn goed voor ongeveer de helft van het door de binnenvaart vervoerde gewicht. Dit meldt Schuttevaer.

Het vervoer van bouwmaterialen in de binnenvaart bleef volgens de economen van ABN-Amro de afgelopen maanden nog redelijk op peil. "Vermoedelijk doordat veel bouwprojecten doorgang konden vinden", meldt de bank in de onlangs gepubliceerde Sectorprognoses Transport en logistiek. "Ook hebben overheden infrastructuurprojecten eerder laten uitvoeren, omdat het op de wegen heel rustig was."

Met vertraging

Maar de bankeconomen denken niet dat het blijft meevallen en zien voortekenen van een dalende bouwproductie. Sectoreconoom Bart Banning van ABN-Amro legt uit hoe de bank bij die verwachting komt. "Over het algemeen volgt de bouwsector de conjunctuur met vertraging. Daardoor merken bedrijven en toeleveranciers in de keten dus ook de gevolgen hiervan met vertraging. Dit heeft veelal te maken met duur van de projecten. Veel projecten zijn reeds voor het uitbreken van de corona-pandemie begonnen en moeten worden afgerond. Als we kijken naar het aantal nieuwe projecten, dan zien we dat besluitvormingstrajecten vertraging oplopen vanwege onzekerheid voor de economische vooruitzichten en de PFAS-richtlijnen en wetgeving. Dat kan leiden tot een lager investeringsniveau. Er kan minder vraag ontstaan naar nieuwe woningen en utiliteitsbouw, zoals kantoren en fabrieken."

De bouwsector reageert volgens Banning altijd sterk op het vertrouwen van zowel  consumenten als producenten. ‘Omdat bouwmaterialen goed zijn voor een groot deel van het door de binnenvaart vervoerde ladinggewicht gaat een terugval hier gevoeld worden.’

Eerste schade

Overigens vinden de economen van ABN-Amro dat de eerste schade voor de binnenvaart door de Coronacrisis meevalt. De vervoerde tonnage nam in de eerste zes maanden van dit jaar af met zo’n 4,5 procent. Maar die daling was al eerder ingezet, vermoedelijk vooral door de structurele afname van kolenoverslag die samenhangt met de energietransitie. In juni herstelde het ladingaanbod alweer iets en kwam de daling uit op ruim 2 procent.

De daling kan volgens de bankeconomen vooral worden verklaard door een afname van droge bulk, zoals kolen, ertsen en chemische stoffen. Voornaamste oorzaak was de sluiting van de Duitse autoindustrie van half maart tot half mei. "De daling kan  vooral worden toegeschreven aan de problemen in de Duitse industrie", is de conclusie dan ook.

Vanaf maart kreeg ook de containervaart het moeilijk. In het tweede kwartaal lag het vervoerde ladinggewicht zo’n 5,5 procent lager. Het aantal teu daalde met zo’n 3,5 procent. De tankvaart deed in het tweede kwartaal daarentegen goede zaken, doordat tankschepen werden gebruikt als drijvende opslag voor de flink in prijs gedaalde ruwe olie.

Passagiersvaart

De passagiersvaart, een sector in de binnenvaart die hard is geraakt door de Coronacrisis, is niet opgenomen in de prognoses van ABN-Amro. ‘Wij beperken ons in de prognose tot het pure goederenvervoer’, zegt Banning. ‘Uiteraard heeft de passagiersvaart als onderdeel van de binnenvaartsector het al vanaf het begin van de lockdown erg moeilijk. En hoewel hier en daar in beperkte mate weer wordt opgestart, zal dit deel van de binnenvaart het moeilijk blijven houden.’

Advies

Volgens Banning is het in deze tijden, waarin onzekerheden groter zijn dan normaal, verstandig dat binnenvaartondernemers intensief blijven communiceren met hun opdrachtgevers. "Zij hebben een beter beeld van hun marktomstandigheden en de verwachtingen rond de voortgang van nieuwe projecten en eventuele overheidsmaatregelen die genomen kunnen gaan worden om de bouwsector te stimuleren."

Door: Schuttevaer

14 februari '25 ( 8:22)

Sluis 13 op Zuid-Willemsvaart langer gestremd voor scheepvaart

Sluis 13 op de Zuid-Willemsvaart kan sinds december vorig jaar niet worden bediend vanwege schade aan de sluisdeuren. Daardoor is de vaarweg tot aan de sluis gestremd voor alle scheepvaart. De stremming van Sluis 13 zou duren tot 1 maart 2025, maar is uitgesteld tot 1 juni 2025. Dat meldt Rijkswaterstaat.

10 februari '25 (14:00)

OM eist werkstraffen tegen schippers rondvaartboot en watertaxi

Het Openbaar Ministerie heeft maandag werkstraffen geëist tegen de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. Het OM vindt dat beide schippers het ongeluk hadden moeten voorkomen. Tegen de 75-jarige schipper van de Maastaxi is een taakstraf van 150 uur geëist en een boete van 1000 euro. Tegen de 51-jarige schipper van de rondvaartboot is 120 uur werkstraf geëist, naast een boete van 1000 euro.

10 februari '25 ( 6:00)

Schippers watertaxi en rondvaartboot staan vandaag terecht voor aanvaring Nieuwe Maas

Twee schippers van een watertaxi en een rondvaartboot staan maandag terecht voor een aanvaring op de Nieuwe Maas bij de Erasmusbrug in Rotterdam. De vaartuigen botsten op 21 juli 2022 op elkaar, waarna de watertaxi zonk en zes mensen te water raakten. Het ging om de kapitein, vier volwassen passagiers en een kind. Veel mensen op en rond de Erasmusbrug zagen het ongeluk gebeuren.

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.