Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Afnemend vervoer bouwstoffen hangt dreigend boven markt

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
De binnenvaart moet vanaf het vierde kwartaal van dit jaar mogelijk rekening houden met een afnemend ladingaanbod. Nederland krijgt dan naar verwachting te maken met een afnemende productie in de bouw, onder meer als gevolg van de stikstofcrisis. Bouwmaterialen zijn goed voor ongeveer de helft van het door de binnenvaart vervoerde gewicht. Dit meldt Schuttevaer.

Het vervoer van bouwmaterialen in de binnenvaart bleef volgens de economen van ABN-Amro de afgelopen maanden nog redelijk op peil. "Vermoedelijk doordat veel bouwprojecten doorgang konden vinden", meldt de bank in de onlangs gepubliceerde Sectorprognoses Transport en logistiek. "Ook hebben overheden infrastructuurprojecten eerder laten uitvoeren, omdat het op de wegen heel rustig was."

Met vertraging

Maar de bankeconomen denken niet dat het blijft meevallen en zien voortekenen van een dalende bouwproductie. Sectoreconoom Bart Banning van ABN-Amro legt uit hoe de bank bij die verwachting komt. "Over het algemeen volgt de bouwsector de conjunctuur met vertraging. Daardoor merken bedrijven en toeleveranciers in de keten dus ook de gevolgen hiervan met vertraging. Dit heeft veelal te maken met duur van de projecten. Veel projecten zijn reeds voor het uitbreken van de corona-pandemie begonnen en moeten worden afgerond. Als we kijken naar het aantal nieuwe projecten, dan zien we dat besluitvormingstrajecten vertraging oplopen vanwege onzekerheid voor de economische vooruitzichten en de PFAS-richtlijnen en wetgeving. Dat kan leiden tot een lager investeringsniveau. Er kan minder vraag ontstaan naar nieuwe woningen en utiliteitsbouw, zoals kantoren en fabrieken."

De bouwsector reageert volgens Banning altijd sterk op het vertrouwen van zowel  consumenten als producenten. ‘Omdat bouwmaterialen goed zijn voor een groot deel van het door de binnenvaart vervoerde ladinggewicht gaat een terugval hier gevoeld worden.’

Eerste schade

Overigens vinden de economen van ABN-Amro dat de eerste schade voor de binnenvaart door de Coronacrisis meevalt. De vervoerde tonnage nam in de eerste zes maanden van dit jaar af met zo’n 4,5 procent. Maar die daling was al eerder ingezet, vermoedelijk vooral door de structurele afname van kolenoverslag die samenhangt met de energietransitie. In juni herstelde het ladingaanbod alweer iets en kwam de daling uit op ruim 2 procent.

De daling kan volgens de bankeconomen vooral worden verklaard door een afname van droge bulk, zoals kolen, ertsen en chemische stoffen. Voornaamste oorzaak was de sluiting van de Duitse autoindustrie van half maart tot half mei. "De daling kan  vooral worden toegeschreven aan de problemen in de Duitse industrie", is de conclusie dan ook.

Vanaf maart kreeg ook de containervaart het moeilijk. In het tweede kwartaal lag het vervoerde ladinggewicht zo’n 5,5 procent lager. Het aantal teu daalde met zo’n 3,5 procent. De tankvaart deed in het tweede kwartaal daarentegen goede zaken, doordat tankschepen werden gebruikt als drijvende opslag voor de flink in prijs gedaalde ruwe olie.

Passagiersvaart

De passagiersvaart, een sector in de binnenvaart die hard is geraakt door de Coronacrisis, is niet opgenomen in de prognoses van ABN-Amro. ‘Wij beperken ons in de prognose tot het pure goederenvervoer’, zegt Banning. ‘Uiteraard heeft de passagiersvaart als onderdeel van de binnenvaartsector het al vanaf het begin van de lockdown erg moeilijk. En hoewel hier en daar in beperkte mate weer wordt opgestart, zal dit deel van de binnenvaart het moeilijk blijven houden.’

Advies

Volgens Banning is het in deze tijden, waarin onzekerheden groter zijn dan normaal, verstandig dat binnenvaartondernemers intensief blijven communiceren met hun opdrachtgevers. "Zij hebben een beter beeld van hun marktomstandigheden en de verwachtingen rond de voortgang van nieuwe projecten en eventuele overheidsmaatregelen die genomen kunnen gaan worden om de bouwsector te stimuleren."

Door: Schuttevaer

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.

18 april '25 ( 8:03)

Vandaag voorjaarsopening Buitenhuizerbrug

Vandaag is de eerder aangekondigde voorjaarsopening van de Buitenhuizerbrug. Aansluitend wordt de Brug in de A9 bij Spaarndam geopend om doorvaart in beide richtingen mogelijk te maken. Verder zorgt de provincie Noord-Holland vandaag tussen 13.30 en 14.30 uur voor extra bediening van de Cruquiusbrug. Dat meldt Rijkswaterstaat.

15 april '25 ( 8:11)

Winstwaarschuwing bodemonderzoeker Fugro door zwakte in VS

Bodemonderzoeker Fugro waarschuwt voor een zwakker eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met vorig jaar, mede door een moeilijke Amerikaanse markt voor offshore windenergie. De verschuiving van het politieke landschap door de komst van president Donald Trump in het Witte Huis heeft volgens Fugro tot een pauze in nieuwe windprojecten op zee in de VS geleid.