Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Afnemend vervoer bouwstoffen hangt dreigend boven markt

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
De binnenvaart moet vanaf het vierde kwartaal van dit jaar mogelijk rekening houden met een afnemend ladingaanbod. Nederland krijgt dan naar verwachting te maken met een afnemende productie in de bouw, onder meer als gevolg van de stikstofcrisis. Bouwmaterialen zijn goed voor ongeveer de helft van het door de binnenvaart vervoerde gewicht. Dit meldt Schuttevaer.

Het vervoer van bouwmaterialen in de binnenvaart bleef volgens de economen van ABN-Amro de afgelopen maanden nog redelijk op peil. "Vermoedelijk doordat veel bouwprojecten doorgang konden vinden", meldt de bank in de onlangs gepubliceerde Sectorprognoses Transport en logistiek. "Ook hebben overheden infrastructuurprojecten eerder laten uitvoeren, omdat het op de wegen heel rustig was."

Met vertraging

Maar de bankeconomen denken niet dat het blijft meevallen en zien voortekenen van een dalende bouwproductie. Sectoreconoom Bart Banning van ABN-Amro legt uit hoe de bank bij die verwachting komt. "Over het algemeen volgt de bouwsector de conjunctuur met vertraging. Daardoor merken bedrijven en toeleveranciers in de keten dus ook de gevolgen hiervan met vertraging. Dit heeft veelal te maken met duur van de projecten. Veel projecten zijn reeds voor het uitbreken van de corona-pandemie begonnen en moeten worden afgerond. Als we kijken naar het aantal nieuwe projecten, dan zien we dat besluitvormingstrajecten vertraging oplopen vanwege onzekerheid voor de economische vooruitzichten en de PFAS-richtlijnen en wetgeving. Dat kan leiden tot een lager investeringsniveau. Er kan minder vraag ontstaan naar nieuwe woningen en utiliteitsbouw, zoals kantoren en fabrieken."

De bouwsector reageert volgens Banning altijd sterk op het vertrouwen van zowel  consumenten als producenten. ‘Omdat bouwmaterialen goed zijn voor een groot deel van het door de binnenvaart vervoerde ladinggewicht gaat een terugval hier gevoeld worden.’

Eerste schade

Overigens vinden de economen van ABN-Amro dat de eerste schade voor de binnenvaart door de Coronacrisis meevalt. De vervoerde tonnage nam in de eerste zes maanden van dit jaar af met zo’n 4,5 procent. Maar die daling was al eerder ingezet, vermoedelijk vooral door de structurele afname van kolenoverslag die samenhangt met de energietransitie. In juni herstelde het ladingaanbod alweer iets en kwam de daling uit op ruim 2 procent.

De daling kan volgens de bankeconomen vooral worden verklaard door een afname van droge bulk, zoals kolen, ertsen en chemische stoffen. Voornaamste oorzaak was de sluiting van de Duitse autoindustrie van half maart tot half mei. "De daling kan  vooral worden toegeschreven aan de problemen in de Duitse industrie", is de conclusie dan ook.

Vanaf maart kreeg ook de containervaart het moeilijk. In het tweede kwartaal lag het vervoerde ladinggewicht zo’n 5,5 procent lager. Het aantal teu daalde met zo’n 3,5 procent. De tankvaart deed in het tweede kwartaal daarentegen goede zaken, doordat tankschepen werden gebruikt als drijvende opslag voor de flink in prijs gedaalde ruwe olie.

Passagiersvaart

De passagiersvaart, een sector in de binnenvaart die hard is geraakt door de Coronacrisis, is niet opgenomen in de prognoses van ABN-Amro. ‘Wij beperken ons in de prognose tot het pure goederenvervoer’, zegt Banning. ‘Uiteraard heeft de passagiersvaart als onderdeel van de binnenvaartsector het al vanaf het begin van de lockdown erg moeilijk. En hoewel hier en daar in beperkte mate weer wordt opgestart, zal dit deel van de binnenvaart het moeilijk blijven houden.’

Advies

Volgens Banning is het in deze tijden, waarin onzekerheden groter zijn dan normaal, verstandig dat binnenvaartondernemers intensief blijven communiceren met hun opdrachtgevers. "Zij hebben een beter beeld van hun marktomstandigheden en de verwachtingen rond de voortgang van nieuwe projecten en eventuele overheidsmaatregelen die genomen kunnen gaan worden om de bouwsector te stimuleren."

Door: Schuttevaer

03 september '25 (16:34)

Hoge scheepvaart kan weer door Coenbrug

Donderdag 4 september 2025 gaat de Coenbrug in de A8 bij Koog aan de Zaan weer open voor hoge scheepvaart. Daarmee is de langdurige stremming van de Coenbrug voor staande masten voor het laatste deel van het vaarseizoen 2025 voorbij.

02 september '25 ( 8:11)

Scheepvaart drie weken lang gestremd bij stormvloedkering Ramspol bij Ens

Vanwege reparatiewerkzaamheden en inspecties door Rijkswaterstaat kunnen schepen de komende drie weken hinder ervaren van stremmingen bij de stormvloedkering Ramspol bij Ens. Dat meldt Omroep Flevoland.

29 augustus '25 ( 9:12)

Sluis Hengelo opent deuren op Nationale Open Monumentendag

Zaterdag 13 september 2025 opent Sluis Hengelo haar deuren tijdens de Nationale Open Monumentendag. Tussen 11.00 en 16.30 uur krijgen belangstellenden de kans om dit rijksmonument van dichtbij te bekijken. Dat meldt Rijkswaterstaat.

28 augustus '25 ( 8:05)

Demissionair minister Karremans bezoekt Rotterdamse haven

Vincent Karremans, demissionair minister van Economische Zaken. heeft maandag 25 augustus 2025 een werkbezoek gebracht aan de Rotterdamse haven. Investeringsklimaat en weerbaarheid waren thema's die tijdens het bezoek hoog op de agenda stonden. Dat meldt Port of Rotterdam.

26 augustus '25 ( 8:16)

Tienduizenden Friese huishoudens zonder stroom nadat schip tegen hoogspanningskabels vaart

De grote stroomstoring die Leeuwarden en omstreken maandag 25 augustus 2025 trof is voorbij. Deze storing ontstond nadat omstreeks 14.30 uur op het Van Harinxmakanaal tussen Franeker en Leeuwarden een schip met een kraan tegen hoogspanningskabels voer. 25.000 huishoudens in de omgeving kwamen daardoor zonder stroom te zitten. Dat meldt NOS.nl.

22 augustus '25 (14:26)

Invaaroperatie Nettelhorsterbrug live op webcam te volgen

Vandaag (22 augustus) en morgen (23 augustus) wordt de Nettelhorsterbrug in Lochem eindelijk op zijn plek gevaren. Daarover bericht de gemeente Lochem.

21 augustus '25 (21:29)

Tweede SAIL-dag drukbezocht

De organisatie van SAIL is te spreken over het verloop van de tweede dag. Het nautische evenement is net als de eerste dag "drukbezocht" en de sfeer op en rond het water is "gemoedelijk en feestelijk".

20 augustus '25 (13:29)

Prins Maurits luidt scheepsbel: SAIL officieel van start

Het tallship Clipper Stad Amsterdam is vertrokken vanuit IJmuiden en op weg naar SAIL in Amsterdam. Toen het schip, met daarop de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema, rond 10.15 uur door de sluis voer luidde beschermheer prins Maurits aan boord de scheepsbel. Daarmee is officieel het startsein gegeven voor SAIL 2025.

20 augustus '25 ( 8:47)

Eerste schepen verlaten kade IJmuiden voor deelname SAIL-In

De eerste schepen die deelnemen aan de SAIL-In Parade hebben de kade in IJmuiden verlaten, ziet een ANP-verslaggever. De schepen maken zich klaar om de sluis te passeren.

19 augustus '25 (14:54)

Drukte op de kades voor voorproefje SAIL in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.