KNRM laat voor 9,5 miljoen euro acht nieuwe reddingsboten bouwen
De opdracht voor de bouw van de reddingsboten is gegund aan twee werven, die al jarenlang voor de KNRM reddingsboten bouwen en onderhouden. Gistermiddag ondertekende Durk Douma van Dok en Scheepsbouw Woudsend B.V. en Orm de Waart van Habbeké Shipyard het contract met de KNRM in de persoon van directeur Jacob Tas. De eerste reddingsboot wordt in 2021 opgeleverd. De overige zeven reddingsboten volgen in de vier jaren daarna.
Nieuwe reddingsboten zijn van een beproefd model
De acht te bouwen reddingsboten krijgen de klassenaam “Van Wijk”, genoemd naar de erflater, die geld naliet voor de bouw van de eerste boot van deze serie. Feitelijk is de boot een doorontwikkeling van de bestaande 11 meter lange Valentijn-klasse. Deze zogenaamde rigid-inflatable-boat (RIB) werd ontworpen in 1990 en wordt door de redders die ermee varen geroemd om haar zeewaardigheid.
De KNRM heeft een reddingvloot van 75 reddingsboten, variërend in lengte van 5 tot 20 meter. Met deze reddingvloot worden jaarlijks meer dan 4.000 zeevarenden en watersporters veilig aan wal gebracht.
Huidige reddingsboten
De huidige reddingsboten van de KNRM zijn gebouwd tussen 1991 en 2016. De oudste reddingsboten zijn, met hun bijna 30 jaar, toe aan vervanging. De eerste nieuwe reddingsboot van deze serie krijgt de functie van reserveboot en zal vanaf 2022 ingezet worden op reddingstations waarvan de reddingsboot in groot onderhoud is. De thuishavens van de volgende zeven boten worden begin 2021 bekend gemaakt.
Door: Nationale Transportgids