Bijzondere losoperatie in Rotterdamse haven
Onder coördinatie van Bonn & Mees kwamen er vijf bokken voor aan te pas: drie van het bedrijf zelf, één van Multraship en één van Uglen (uit Noorwegen). Het gevaarte werd eerst opgetild en vervolgens zijn de vijf bokken gezamenlijk en zeer behoedzaam naar achteren gevaren, zodat het casco in het water kon worden gelost.
Losoperatie
De hele losoperatie is een samenwerking tussen NEPA, Bonn & Mees, Steinweg, Rotterdam Ship Repair en Sinepol. Direct na deze unit is mv UHL Fast naar Steinweg in de Beatrixhaven verhaald om de overige twee casco’s van het schip te lossen met behulp van de 3 drijvende bokken van Bonn en Mees.
UHL Fast
UHL Fast is afkomstig uit Nantong, China. Het is over de Noordelijke IJszee naar Rotterdam gevaren met op zijn rug de drie casco’s voor binnenvaartschepen. Dat scheelt tien dagen met de traditionele, veel langere vaarroute via het Suez Kanaal. De binnenvaartschepen worden getransporteerd naar afbouwwerven in de regio.
Door: Nationale Transportgids