Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Herstel industrie Rotterdamse haven gaat jaren duren

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De impact van de coronacrisis op de Rotterdamse haven is "ongekend hoog" en zal vooral impact hebben op de industrie van de haven. De overslag kan snel herstellen, maar de industrie heeft zeker vijf tot zeven jaar nodig. Vooral bestaande trends, zoals de energietransitie en de omschakeling naar de circulaire economie, digitalisering en herstructurering van bevoorradingsketens, hebben nu last van de coronacrisis.

Dat staat in de uitkomst van een quickscan van het onderzoekscentrum voor transport en handel van de Erasmus Universiteit in opdracht van SmartPort en in samenwerking met onder meer het Havenbedrijf Rotterdam en brandstoffenopslagbedrijf Vopak.

Overslag

In de eerste helft van dit jaar daalde de overslag in de haven met meer dan 9 procent als gevolg van de coronacrisis. De totale overslag kwam in de afgelopen zes maanden uit op 218,9 miljoen ton. Vooral kolen, ertsen en diverse olieproducten werden minder overgeslagen omdat de industrie door de pandemie deels tot stilstand kwam. In het eerste kwartaal van dit jaar waarschuwde het havenbedrijf al dat de overslag in heel 2020 mogelijk tot 20 procent zou kunnen terugvallen.

Het onderzoek verwacht door de wereldwijde economische omstandigheden structureel lagere volumes van goederenstromen door de haven. Geopolitieke spanningen kunnen dit verergeren. China blijft een dominante speler. Er komen ook minder ingewikkelde en kortere ketens. Transport over zee zal verder afvlakken.

Digitalisering

Digitalisering in bevoorrading wordt belangrijker, waarbij automatisering en robotisering "bij uitstek hun waarde tonen bij heftige verstoringen zoals deze pandemie", aldus het onderzoek. Maar bedrijven zullen wachten met investeren en duurzaamheid. Dat zet de energietransitie "structureel" op een aantal jaren achterstand. Ook zal moeten blijken of de beloofde overheidsinvesteringen in herstel en verduurzaming wel voldoende bijdragen aan de concurrentiepositie van Rotterdam.

Door: ANP

18 juli '25 ( 8:37)

Innovatieve chemicaliëntanker Bow Olympus in Rotterdamse haven

Donderdag 17 juli 2025 is de innovatieve chemicaliëntanker Bow Olympus in de haven van Rotterdam aangemeerd. In het oog sprongen de vier 22 meter hoge eSAILs aan boord: geavanceerde windzeilen die het brandstofverbruik verlagen en de CO₂-uitstoot aanzienlijk verminderen. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 juli '25 (14:50)

Storing Calandbrug (A15) voorbij

Sinds donderdag 10 juli 2025 was sprake van een storing aan de Calandbrug (A15). Deze brug kon daardoor niet meer op afstand bediend worden voor de scheepvaart. Hiervan ondervonden de scheepvaart en het wegverkeer hinder. De storing is gistermiddag verholpen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

15 juli '25 (11:15)

Burgervlotbrug in Noord-Holland weer in gebruik

Sinds vrijdagavond 11 juli 2025 is de Burgervlotbrug weer in gebruik. De herstelwerkzaamheden en de montage van de vlotbrug op locatie zijn afgerond en de brug is uitgebreid getest. De brugbedieningscentrale in Heerhugowaard kan de brug weer bedienen. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

15 juli '25 ( 9:18)

Leerlingen RGO Beroepscampus helpen circulaire kunststofschepen ontwikkelen

Scheepsbouwbedrijf Padmos heeft RGO Beroepscampus gevraagd mee te werken aan een innovatief demonstratieproject waarin circulaire kunststofschepen worden ontwikkeld. Met onder meer een leverancier van kunststoffen en een mosselvisserijbedrijf werkt de in Middelharnis gevestigde onderwijsinstelling samen aan dit project voor de provincie Zeeland. Dat meldt Eilandennieuws.nl.

14 juli '25 (13:03)

Coenbrug voorlopig nog niet bediend voor hoge scheepvaart

De Coenbrug in de A8 bij Zaanstad zou vrijdag 11 juli 2025 (voor het eerst sinds mei 2021) weer bediend gaan worden voor de hoge scheepvaart. Bij de laatste tests is echter een technisch probleem geconstateerd in het gebruikte materiaal van de veerbuffer. Dat meldt Rijkswaterstaat.

11 juli '25 (15:04)

Tepsa neemt terminal van Global Energy Storage over

Tepsa, een onafhankelijke exploitant van opslagterminals voor vloeibare bulkgoederen, heeft een terminal in de Europoort overgenomen van Global Energy Storage (GES). Deze terminal beschikt over een opslagcapaciteit van 212.000 m³ en circa 18 hectare aan ontwikkelbare grond. De locatie biedt diepzee toegang en is aangesloten op spoor- en pijpleidingnetwerken. Dat meldt Port of Rotterdam.

11 juli '25 (11:59)

Vrouw op boot trekt pistool bij ruzie met voorbijganger

Een vrouw op een boot op de Nieuwe Meer in Amsterdam Nieuw-West heeft donderdagmiddag een pistool getrokken. Ze had ruzie met een passagier van een andere boot en begon diegene te bedreigen. Inmiddels heeft de politie de vrouw aangehouden en meegenomen. Nu blijkt dat het helemaal niet om een echt pistool ging. Dit meldt de Telegraaf.

11 juli '25 ( 8:05)

Provincie Noord-Holland gaat zelf weer sluizen en bruggen bedienen

De provincie Noord-Holland neemt de bediening, planning en sturing van al haar bruggen en sluizen per 1 november 2025 weer in eigen hand. Sinds 2020 is dit al het geval voor de bediening van bruggen en sluizen op afstand. Vanaf 1 november is het provinciepersoneel ook op de bedienhuisjes van bruggen, pontjes en sluizen te vinden. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 juli '25 ( 3:25)

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken. Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

09 juli '25 (15:20)

Tientallen kilo's cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

De douane heeft dinsdag 92 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven, met een straatwaarde van ruim 2 miljoen euro. De drugs werden gevonden in twee containers die op hetzelfde schip stonden. De partij is inmiddels vernietigd.