Haven Rotterdam deel van nieuw internationaal samenwerkingsverband
Het gaat daarbij om gedetailleerde richtlijnen en voorwaarden voor proeven in havens; het vaststellen van internationale terminologie; standaarden voor scheepsrapportage, verkeersbegeleiding, gegevensuitwisseling en het vergemakkelijken van MASS-proeven tussen havens.
Slimme haven
Namens Havenbedrijf Rotterdam ondertekende havenmeester René de Vries: “De haven zal nog vele jaren draaien om conventionele scheepvaart, maar slimme schepen en zelfs autonome schepen zullen deel uitmaken van de scheepvaart met bestemming Rotterdam. We willen er klaar voor zijn. Slimme schepen hebben slimme havens nodig. En een slimme haven in het kader van de scheepvaart betekent zowel slimme VTS als slimme loodsdiensten. En daarom zijn we begonnen met onderzoek en ontwikkeling op onze verkeersbegeleiding, sensoren, maar ook de toepassing van kunstmatige intelligentie bij risicovoorspelling. We doen ook onderzoek naar de effecten van MASS op onze haven, VTS, mensen en vaardigheden. Samenwerking staatdaarbij centraal. Zowel in het binnenland als buitenland.”
Door: Nationale Transportgids