Veerboot naar Schiermonnikoog vaart nieuwe route over anderhalve maand

De huidige vaargeul is aan het dichtslibben en er is veel baggewerk voor nodig om de diepte die nodig is te behouden. De route van de veerboot gaat schuin door een waddenplaat. Daarom is de geul smal en geldt er voor Wagenborg Passagiersdiensten eenrichtingsverkeer.
Nieuwe doorsteek
Als er bij de Glinder een nieuwe doorsteek wordt gemaakt, dan sluit dat beter aan op de Waddenzee. De nieuwe route moet de stromingen beter volgen en daardoor blijft de geul overal even diep. Rijkswaterstaat houdt de nieuwe route wel in de gate met dieptemetingen, omdat je nooit weet wat de Waddenzee doet.
Slib baggeren
Een sleephopperzuiger en een ploegboot zijn anderhalve maand bezig om 68.000 kuub slib te baggeren. De veerboot kan pas als alles klaar is de nieuwe route varen.
Rijkswaterstaat hoopt dat er met de nieuwe route de helft minder baggerwerk nodig is voor in de toekomst.