NTG Eerlijk en veilig besloten busvervoer
De Nederlandse en Europese overheid streven naar eerlijke concurrentieverhoudingen in het besloten busvervoer. Daarnaast wil de overheid de kwaliteit van het besloten busvervoer verhogen.
Door eisen te stellen aan touringcarbedrijven, buschauffeurs en bussen wil de overheid de veiligheid van passagiers vergroten en de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verbeteren.
De regels voor ondernemers en chauffeurs in het besloten busvervoer zijn gebaseerd op een groot aantal wetten en regelingen.
- De belangrijkste wet is de Wet personenvervoer 2000 die onder meer de vergunningverlening regelt.
- In het Besluit personenvervoer 2000 staan eisen voor busondernemers en buschauffeurs. Verder bevat dit besluit onder meer bepalingen over de tachograaf en snelheidsbegrenzer.
- De rij- en rusttijden en arbeidstijden zijn vastgelegd in het Arbeidstijdenbesluit vervoer (ATBv).
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is in Nederland verantwoordelijk voor het beleid voor het (besloten en openbaar) busvervoer. Voor het stads- en streekvervoer gelden echter meer regels dan voor het besloten busvervoer. Zo mogen ondernemers in het besloten busvervoer bijvoorbeeld hun eigen tarieven vaststellen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de naleving van de regels en deelt zo nodig bekeuringen uit.