Normal_2615

RIJSWIJK (ANP) - Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat de OV-chipkaart produceert, moet duidelijke scenario's opstellen voor het geval zich storingen in de kaart op landelijk niveau voordoen. Daartoe roepen vervoersorganisaties ANWB en Rover op in een brandbrief aan het bedrijf.

Zij schreven de brief nadat reizigers maandag en dinsdag bijna een etmaal hun chippas niet konden opladen met bestellingen, zoals reisabonnementen. „Technische problemen moeten niet op de reizigers worden afgewenteld", schrijven de ANWB en Rover.

„Zij moeten in dit soort gevallen snel en adequaat worden geïnformeerd, zodat zij handelingsperspectief hebben."

Ook de NS sluit zich aan bij de oproep. „Er moeten heldere richtlijnen komen voor de reizigers die de dupe worden van het systeem waarmee hij moet reizen", beaamt een zegsman.

„Als er een storing is, moet de reiziger weten wat hij moet doen en hoe hij kan worden gecompenseerd." Maar de NS waarschuwt wel dat de groep reizigers die maandag gedupeerd werd door de storing relatief klein was.

„Wij zijn ook heel coulant omgegaan met reizigers die hun nieuwe abonnement niet konden ophalen."

TLS maakte dinsdag al bekend dat reizigers die slachtoffer zijn geworden van de storing door het bedrijf worden gecompenseerd. „Het is heel vervelend voor de groep gedupeerden", stelt een zegsvrouw.

„Maar dit soort storingen kan gebeuren. Er waren duidelijke alternatieven voorhanden voor mensen die niet op saldo konden reizen." Naar schatting 10.000 van de in totaal 1,2 miljoen reizigers die per etmaal van de OV-chipkaart gebruik maken, werden getroffen door de storing.

Desondanks waren vervoersbedrijven onaangenaam verrast door de storing. Arriva sprak dinsdag van „geklungel" van TLS. Ook GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent stelde dinsdag al te vinden dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) de vervoerders en TLS moet dwingen afspraken te maken over automatische compensatie.