Normal_rss_entry-346835

In een vliegtuig op Schiphol met bestemming Madrid van de luchtvaartmaatschappij Air Europa is woensdagavond per ongeluk een kapingsalarm geactiveerd. Daardoor werden de protocollen in werking gesteld die gelden voor kapingen op vliegvelden. Het vals alarm en het daaropvolgende onderzoek leidden tot veel vertraging. De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) wil dat autoriteiten grondig gaan onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren om onrust te voorkomen. 

De Koninklijke Marechaussee bevestigde woensdagavond dat de passagiers en bemanning veilig van boord waren gegaan. Een woordvoerder van de marechaussee zei dat er geen aanhoudingen zijn verricht. Verder kon hij de lezing van Air Europa over wat is gebeurd niet bevestigen. Uit verder onderzoek van de marechaussee moet blijken wat er precies aan de hand was.

GRIP 3

Nadat om 18.45 uur alarm was geslagen, ging een team van de Koninklijke Marechaussee aan boord van het toestel voor onderzoek. Ook rukten meerdere hulpdiensten uit. Er werd opgeschaald naar GRIP 3. Dat wordt afgekondigd bij een ernstige situatie die grote gevolgen kan hebben voor de bevolking.

Nadat de passagiers en bemanning veilig uit het toestel waren gehaald, verlieten de hulpdiensten Schiphol. Pier D was tijdens het incident gesloten, maar ging in de loop van de avond weer open.

Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) complimenteerde op Twitter de autoriteiten en hulpdiensten voor hun "scherp en alert optreden" tijdens het incident.

VNV

Volgens VNV-voorzitter Willem Schmid is het vooralsnog onduidelijk hoe de alarmering tot stand kwam. Om een dergelijk signaal uit te sturen moeten er vanuit de cockpit een aantal handelingen worden uitgevoerd.

Schmid: "Er zijn twee methodes om dit te doen. Een piloot kan bellen of via de radio contact opnemen met de verkeerstoren om een kapingsmelding door te geven. De tweede manier is om dit via een apparaatje, de zogenoemde transponder, te doen. Het apparaat staat continu in contact met de verkeerstoren en door het intikken van de viercijferige code 7500 kan de piloot aangeven dat er sprake is van een kaping."

De VNV wil dat het voorval zo snel mogelijk wordt opgehelderd. "We hebben in elk geval kunnen zien dat de protocollen werken op Schiphol, maar het lijkt me duidelijk dat dit niet te vaak moet gebeuren", aldus Schmid. "Er moet grondig onderzocht worden hoe dit heeft kunnen gebeuren."

Door: ANP