Normal_auto__auto_s__geparkeerde_auto_s

Om ervoor te zorgen dat de Nederlandse wegen vergroenen verlaagt het kabinet jaarlijks de maximaal toegestane CO2-uitstoot voor nieuwe auto's. Ondertussen int het echter wel steeds meer geld aan bpm (aanschafbelasting) en dat is de autobranche nu zat. Niet alleen werkt het kabinet hier zelf de verduurzaming mee tegen, ook houdt het zich niet aan de eerder gemaakte afspraken. Dit meldt Algemeen Dagblad.

Waar in 2016 de bpm-inkomsten voor het kabinet nog 1,55 miljard euro bedroegen, steeg dit in 2017 naar 2 miljard en in 2018 verder naar 2,27 miljard euro. Dit terwijl uit berekeningen van Bovag en RAI Vereniging blijkt dat de CO2-uitstoot van nieuw gekochte auto's structureel daalt. In 2017 stootte een nieuwe auto gemiddeld nog 108,3 gram kooldioxide per kilometer uit en in 2018 daalde dit naar 105,5 gram. Dit is de laagste uitstoot van heel Europa. Tom Huyskens van Bovag stelt dat de belastinginkomsten hierdoor logischerwijs ook zouden moeten dalen. "In plaats daarvan moesten autokopers vorig jaar 500 euro meer autobelasting afdragen dan in 2017".

Nieuwe test

Deze stijging in bpm-kosten komt waarschijnlijk doordat er vorig jaar een nieuwe Europese test werd ingevoerd om de kooldioxide-uitstoot van een auto te meten. Doordat de uitstoot nu daadwerkelijk op de openbare weg gemeten wordt in plaats van in een lab, wat eerder het geval was, valt deze hoger uit. Hierdoor stijgt de bpm ook, maar dat gaat tegen de belofte van het kabinet in dat de invoering van de Europese testen geen fiscale gevolgen zou hebben.

Verduurzaming

Volgens Bovag en RAI Vereniging werkt het kabinet het eigen verduurzamingsbeleid tegen. Het idee van het beleid is als volgt: hoe nieuwer de auto en hoe lager de CO2-uitstoot, hoe lager de aanschafbelasting. In de praktijk pakt dit echter anders uit, aldus Bovag en RAI. Het kabinet verlaagt jaarlijks de maximaal toegestane CO2-uitstoot, maar nieuwe auto's krijgen niet ieder jaar een duurzamere motor; pas na vijf of zes jaar komt er een nieuw model op de markt. Daardoor wordt de aanschaf van hetzelfde type auto elk jaar iets duurder. Kopers zullen dan sneller voor een tweedehands auto kiezen. "Zo vergroenen we dus veel minder snel dan mogelijk is", concludeert Huyskens. Bovendien is er van het voornemen van het kabinet om de bpm af te bouwen niets terecht gekomen, aldus de autobranche.

Door: Nationale Transportgids