Normal_klm_vliegtuig_in_lucht

Als we aan een vliegtuig denken, denken we aan een sigaar met twee vleugels en een staart. Volgens de TU Delft kan dit helemaal anders en veel duurzamer: een vliegende vleugel, zonder de sigaar. Samen met Airbus en KLM werkt de universiteit aan dit revolutionaire passagiersvliegtuig. Dit meldt Trouw.

Het passagiersvliegtuig 'Flying-V', dat enkel bestaat uit twee vleugels en geen romp heeft, wordt ontwikkeld door wetenschapper Roelof Vos van de TU Delft, samen met KLM en Airbus. Begin deze maand wordt het schaalmodel van het vliegtuig gepresenteerd tijdens het honderdjarig bestaan van Schiphol. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Flying-V een passagiersvliegtuig wordt voor lange afstanden met een capaciteit van 312 passagiers.

Duurzaam

De reden voor het ontwikkelen van dit compleet nieuwe ontwerp is dat het een stuk duurzamer is dan een 'gewoon' vliegtuig. De onderzoekers hebben berekend dat het vliegtuig ongeveer 20 procent aan brandstof bespaart ten opzichte van huidige vliegtuigen. "De Flying-V heeft minder last van weerstand, omdat de aerodynamica beter is", legt Vos uit aan Trouw. "Dit betekent dat de lucht gemakkelijker langs het toestel gaan, waardoor er minder brandstof nodig is om vooruit te komen." De twee vleugels zullen een stuk dikker worden, omdat alle passagiers en hun bagage hier in moeten. Met het zwaartepunt op de juiste plek zal de Flying-V net zo soepel kunnen vliegen als de vliegtuigen van nu.

Trend

Het onderzoek in Delft past binnen de nieuwe trend om ook in de luchtvaart bezig te zijn met hoe het milieu het minst kan worden belast. "Het is hoog tijd dat dit gebeurt", zegt Martin Nagelsmit van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. "We moeten minder milieubelastend gaan vliegen in de toekomst." De Flying-V zou een groot verschil kunnen maken.

Door: Nationale Transportgids