Normal_taxi_-_vervoer

In Amsterdam vinden steeds meer ongevallen met taxi's plaats. In december en januari gebeurden er een aantal ernstige ongelukken waarna er aan de bel getrokken werd. Uit onderzoek blijkt nu dat het aantal taxi's in de hoofdstad (7.000) maar twee procent uitmaakt van alle voertuigen in de stad. Toch zijn ze onderdeel van maar liefst veertien procent van de ernstige ongevallen. Dit meldt Trouw.

Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) deed onderzoek op verzoek van staatssecretaris van infrastructuur Stientje van Veldhoven. Het aantal taxi-ongevallen ligt in Amsterdam een stuk hoger dan in andere grote steden. Sinds 2015 neemt het aantal sterk toe. 2015 is ook het jaar dat vervoerder Uber begon in de hoofdstad.

VVN

Het rapport van het Swov baart staatssecretaris Van Veldhoven zorgen en ze wil dan ook gaan kijken naar lokale maatregelen. Veilig Verkeer Nederland (VVN) stelt dat de branche "aan zet" is en wil dat elk taxibedrijf geld reserveert voor jaarlijkse trainingen van de chauffeurs. Bovendien pleit VVN voor "een stukje sociale controle" in de vorm van een daklicht voor alle taxi’s en de bedrijfsnaam en het telefoonnummer duidelijk weergegeven op de kofferbak.

Uber

Daarnaast worden er strengere eisen aan Uber gesteld. Het bedrijf sloot eerder dit jaar een contract met wethouder Sharon Dijksma waarin staat dat de leeftijd van nieuwe chauffeurs verhoogd wordt naar 21 en dat er een verplichte rustperiode wordt ingevoerd voor chauffeurs. Dit laatste staat haaks op Ubers vorige beleid: in december loofde het bedrijf nog een beloning uit aan chauffeurs die snel vijftig ritten haalden. Later dit jaar zal Uber zijn data over aantallen chauffeurs, opstapplekken en ritten delen met de gemeente Amsterdam.

Door: Nationale Transportgids