Normal_demontage_circulair_viaduct

De testperiode van het eerste betonnen circulaire viaduct van Nederland is afgerond. Begin september 2019 is het circulaire viaduct – een initiatief van aannemer Van Hattum en Blankevoort, prefab-bouwer Consolis Spanbeton en Rijkswaterstaat – succesvol gedemonteerd. Dit meldt Rijkswaterstaat.

De betonnen elementen van het viaduct zijn ongeschonden en daarmee volledig opnieuw bruikbaar. Hiermee is weer een belangrijke stap gezet in het realiseren van circulaire viaducten. De opgedane inzichten worden half november 2019 openbaar gemaakt. Het viaduct zal op een andere locatie worden geremonteerd. Rijkswaterstaat is nog in gesprek over de herbestemming.

Test

Eind 2018 is het prototype van het circulaire viaduct geplaatst bij Kampen, waar het viaduct negen maanden getest is door het bouwverkeer van de Reevesluis. Het viaduct is circulair: zo is er geen afval, zijn er geen nieuwe grondstoffen nodig en worden gebruikte grondstoffen op de meest hoogwaardige manier opnieuw benut.

Demontage

De demontage verliep soepel. Kees Quartel, Consolis Spanbeton: “Het was verrassend om te zien hoe gemakkelijk de elementen na negen maanden weer los van elkaar kwamen”. Aan de onderzijde van en in het brugdek zijn meetsensoren geplaatst die bewegingen tot 0,1 mm kunnen registreren. De bouwpartners zullen deze meetgegevens, samen met de bevindingen van de demontage analyseren. De inzichten worden gebundeld in een integraal advies dat op 15 november openbaar wordt gemaakt.

Doorontwikkeling noodzakelijk

Het volledig circulair maken en het op grote schaal mogelijk maken van circulaire viaducten vraagt om doorontwikkeling van kennis en afspraken. Zo is het circulaire viaduct voor ruim 95 procent herbruikbaar. Tussen de elementen zit een laagje cement, dat is op dit moment nog niet herbruikbaar. Hiervoor worden alternatieven bedacht, om uiteindelijk het viaduct volledig circulair te maken.

Door: Nationale Transportgids