Normal_rotterdam-101686_960_720

Eerder deze maand maakte milieuorganisatie Mobilisation for Environment bekend dat Schiphol geen natuurbeschermingsvergunning heeft en daardoor al jaren illegaal opereert. Nu blijkt dat ook andere Nederlandse luchthavens geen geldige natuurvergunningen hebben. Dit zou kunnen betekenen dat het aantal vluchten flink verlaagd moet worden. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

Mobilisation for Environment (MOB) diende eerder al een handhavingsverzoek voor Schiphol in bij het ministerie van infrastructuur en waterstaat en het ministerie van landbouw, natuur en voedselkwaliteit. Nu heeft de organisatie dat ook gedaan voor de volgende Nederlandse luchthavens: Eindhoven Airport, Groningen Airport Eelde, Lelystad Airport, Maastricht Aachen Airport en Rotterdam The Hague Airport.

Hoge uitstoot

MOB is van mening dat luchthavens een natuurbeschermingsvergunning nodig hebben vanwege de hoge uitstoot van vliegtuigen en het effect van deze uitstoot op het milieu. Luchthavens opereren momenteel vanuit een uitzonderingspositie en MOB vindt dat dit aangepakt moet worden. Johan Vollenbroek, voorzitter van MOB: "Dit kan op korte termijn alleen door het aantal vliegbewegingen (starts en landingen) op de luchthavens terug te brengen tot het aantal zoals dat positief was vergund op de referentiedatum."

De luchthavens wachten af wat de beide ministeries over de zaak te zeggen hebben. Schiphol en Rotterdam The Hague Airport verwachten niet dat zij een vergunning nodig hebben.

Door: Nationale Transportgids