Normal_klm

Door de oprukkende vliegschaamte komen luchtvaartmaatschappijen steeds vaker met groene initiatieven. Op die manier hopen ze reizigers toch nog voor zich te winnen. Maar schijn bedriegt, want van de verduurzaming van deze maatschappijen komt nog niet heel veel terecht. Dit meldt De Volkskrant.

KLM

KLM en Thalys kondigden eerder deze week aan dat er vanaf volgend jaar één vlucht per dag vanaf Schiphol naar Brussel vervangen wordt door stoelcapaciteit op de hogesnelheidstrein. Hier werd positief op gereageerd, maar er kwam ook kritiek: heel leuk, dat groene initiatief, maar waarom is dochtermaatschappij Air Antwerp dan net begonnen met drie dagelijkse vluchten van Antwerpen naar Londen? Daar is ook een prima treinverbinding voor te gebruiken, aldus de critici.

Ryanair

Dit is een voorbeeld van een groter fenomeen: luchtvaartmaatschappijen spreken uitgebreid over hun groene initiatieven, maar houden zich grotendeels stil over de daadwerkelijke vervuiling. Ryanair claimt de maatschappij te zijn met de laagste CO2-uitstoot per gevlogen kilometer in Europa, maar baseerde deze cijfers op die van slechts vier concurrenten. Bovendien stijgt de CO2-uitstoot van Ryanair jaarlijks aanzienlijk en stond het bedrijf dit jaar in de top tien van bedrijven in Europa met de hoogste CO2-uitstoot. Het is voor het eerst dat een bedrijf dat niet aan kolenverbranding doet zo hoog eindigt.

Door: Nationale Transportgids