Normal_klm_vliegtuig

Minister van infrastructuur en waterstaat Cora van Nieuwenhuizen wil het aantal pretvluchten op Schiphol beperken. Dit heeft te maken met de schaarste in ruimte die de luchthaven in de toekomst te wachten staat. Van Nieuwenhuizen wil Schiphol gebruiken voor routes die economisch het meest aantrekkelijk zijn in plaats van voor de zoveelste pretvlucht naar een Europese hoofdstad. Dat meldt De Telegraaf.

Op maandag ging de minister in gesprek met bedrijven en omwonenden in Aalsmeer over de groeidiscussie rond Schiphol. Van Nieuwenhuizen wil een verandering aanbrengen in hoe er wordt gekozen voor een bepaalde bestemming. Daarin valt momenteel niet te sturen: een luchtvaartmaatschappij die zich aanmeldt krijgt ook een landingsslot, ook al wordt diezelfde route al tig keer op een dag gevlogen. "Ik wil kijken in Europees verband of het mogelijk is om ook te differentiëren naar bestemmingen die het meest aan de economie bijdragen," zegt Van Nieuwenhuizen. Hierin krijgt ze bijval  van de bedrijven en inwoners van Aalsmeer.

Europa

Het zal niet makkelijk worden om deze verandering teweeg te brengen, weet Van Nieuwenhuizen. De Europese Commissie in Brussel is niet akkoord gegaan met het plan om de pretvluchten te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad Airport, de zogenaamde verkeersverdelingsregel. Het huidige plan lijkt op deze afgewezen verkeersverdelingsregel, maar toch heeft Van Nieuwenhuizen hoop. Ze wil steun zoeken bij andere Europese landen: "Veel andere luchthavens in Europa zitten aan hun plafond. Voor hen kan dit ook een uitkomst zijn."

Door: Nationale Transportgids