Normal_car_door

In de VS is het de meest voorkomende oorzaak van ongevallen tussen auto’s en fietsers en ook in Nederland gebeurt het vaak: fietsers die geraakt worden door openslaande autodeuren. Het is een gevaarlijk fenomeen dat tot ernstige verwondingen kan leiden. Daarom hebben autofabrikanten Audi en Mercedes-Benz nieuwe technologie ontwikkeld die dit soort ongevallen kan helpen voorkomen. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

In het buitenland noemen ze het ‘dooring’: fietsers die geraakt worden door autodeuren omdat de automobilist uit wil stappen en niet goed om zich heen kijkt. Jaarlijks leidt dit niet alleen tot veel gewonden in Nederland, maar ook tot enkele doden. Experts verwachten dat dit fenomeen alleen maar gaat groeien in de toekomst door het oprukken van de elektrische fiets. Elektrische fietsen hebben een langere remweg en zullen daardoor minder snel kunnen stoppen als er voor hen een autodeur openslaat.

Dodehoeksystemen

Om dit fenomeen zo veel mogelijk te voorkomen in de toekomst hebben Audi en Mercedes-Benz nieuwe dodehoeksystemen ontwikkeld. Bij de Audi A6 verschijnt er in de buitenspiegel een lampje als waarschuwing. Bovendien kan de auto het openen van de deur met bijna een seconde vertragen. De Mercedes-Benz A-Klasse heeft een audiovisueel waarschuwingssysteem: er verschijnt een knipperend lampje in de buitenspiegel en er klinkt een alarmgeluid.

ADAC

Beide systemen zijn getest door de ADAC, de Duitse versie van de ANWB. De ADAC meldt dat de systemen allebei goed functioneren, maar minder goed werken als er een andere auto achter de testauto wordt geparkeerd.

Door: Nationale Transportgids