Normal_ov-fiets

De geelblauwe OV-fiets blijft maar groeien. Naar verwachting worden er in heel 2019 5 miljoen ritten gemaakt en dat is 2 miljoen meer dan in 2018. Een groot deel van het succes zit hem in het gemak, en de introductie van een slim fietsslot moet het gebruik nóg makkelijker maken. Dit meldt Trouw. 

De OV-fiets bestaat sinds 2003 en maakt sinds 2008 deel uit van de NS. In 2017 verlaagde de NS de kosten van het abonnement van tien euro per jaar naar eenmalig één cent en dit bleek een gouden zet. Sindsdien is het aantal abonnees gestegen van 200.000 naar 750.000 en zijn er bijna 300 huurlocaties door het hele land. Marise Bezema, manager bij de NS, legt uit dat de gebruikers uit allerlei verschillende lagen van de samenleving komen. De geelblauwe fiets wordt gebruikt door jongeren en studenten maar ook door forenzen en recreatieve en sociale gebruikers. “Eigenlijk zit heel Nederland op de OV-fiets”, zegt Bezema. “Sommigen doen dat één keer per jaar, anderen elke dag.”

Ouders en toeristen

Er zijn twee groepen die momenteel niet onder de doelgroep van de OV-fiets vallen en dat zijn ouders met jonge kinderen en buitenlandse toeristen. Ouders met jonge kinderen mogen natuurlijk prima gebruik maken van de fiets, maar ze worden niet voorzien van een kinderzitje. Er is wel vraag naar zitjes, maar Bezema zegt hierover: “Het concept werkt nu juist zo goed omdat de fietsen allemaal hetzelfde zijn.” Voor buitenlandse toeristen zijn er andere voorzieningen en aanbieders. Volgens Bezema zou het “niet te doen” zijn als toeristen ook makkelijk toegang zouden hebben tot de geelblauwe fietsen. 

Slim slot

Ondanks het feit dat de NS geen winst hoeft te maken op de fiets en ze zelfs jarenlang geld bij hebben gelegd, blijven ze toch innoveren. Binnenkort begint de testfase van een slim slot dat met de OV-chipkaart opengemaakt kan worden. Er is een goede reden waarom de NS dit slot wil introduceren: als je een OV-fiets terugbrengt hoor je de sleutel in het slot te laten zitten, maar toch zetten mensen de fiets vaak uit automatisme op slot en steken ze de sleutel in hun zak. Een slim slot kan dit probleem voorkomen.

Door: Nationale Transportgids