Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Onderzoek provincie Zuid-Holland naar andere bestemming vliegveld Rotterdam

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Onderzoek provincie Zuid-Holland naar andere bestemming vliegveld Rotterdam
De provincie Zuid-Holland laat onderzoeken wat het betekent als het vliegveld van Rotterdam wordt omgevormd tot een bedrijventerrein, een recreatie- of natuurgebied of een woningbouwlocatie. Zuid-Holland zoekt hiervoor een gerenommeerd bureau op het gebied van maatschappelijke kosten-batenanalyse. Het onderzoek moet eind dit jaar beginnen en Zuid-Holland hoopt in de winter van 2025 de resultaten te kunnen presenteren.

De coalitiepartijen GroenLinks-PvdA, BBB, VVD en CDA spraken vorig jaar af onderzoek te laten doen naar "de huidige maatschappelijke en economische waarde" van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Ze willen ook weten wat de waarde van de locatie is voor "eventuele alternatieve functies".

Verschillende mogelijkheden

GroenLinks en PvdA, die bij de provinciale verkiezingen van vorig jaar nog geen gezamenlijke fractie vormden, hadden beide in hun verkiezingsprogramma staan dat het Rotterdamse vliegveld moet sluiten om plaats te maken voor een "groene woonwijk". De BBB denkt aan mogelijke verplaatsing van de luchthaven naar de Tweede Maasvlakte, CDA zegt dat er "geen ruimte voor groei" is en dat vooral de overlast moet worden teruggedrongen. De VVD vindt RTHA juist "van levensbelang" voor de regionale economie.

Second opinion

De provincie heeft nu de hoofdlijnen voor het onderzoek opgesteld. Zuid-Holland laat een analyse maken van vijf varianten, waaronder dat de luchthaven doorgaat met de huidige activiteiten. Andere opties zijn transformatie tot een woningbouwlocatie, een bedrijventerrein of een locatie voor recreatie en/of natuur. Ook een combinatie van die varianten wordt onderzocht.

De kosten-batenanalyse moet inzicht geven in de positieve en negatieve effecten op de maatschappij. "Alle varianten zullen op dezelfde manier worden beschouwd. Hierdoor ontstaat een zo objectief mogelijk beeld van deze varianten", aldus de provincie. Zuid-Holland heeft ongeveer 200.000 euro gereserveerd voor het onderzoek. De provincie laat ook een second opinion uitvoeren door een onafhankelijk bureau dat niet betrokken is bij het hoofdonderzoek.

"Het staat iedereen vrij om onderzoek te doen, inhoudelijk reageren we hier niet op", zegt een woordvoerster van RTHA. "We wisten al dat dit een uitkomst was van de Provinciale Statenverkiezingen." Het vliegveld valt onder de Schiphol Group, dat grotendeels eigendom is van de Nederlandse staat. De gemeenten Amsterdam en Rotterdam hebben daar ook aandelen in.

11 juli '25 ( 8:10)

Retro Airbus Transavia getest tijdens eerste vlucht

Woensdag 9 juli 2025 heeft de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt in het kader van haar zestigjarig jubileum, de eerste vlucht gemaakt. Deze F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen. Dat meldt Transavia.

10 juli '25 ( 8:51)

KLM vliegt deze zomer naar 161 bestemmingen

Vanaf deze zomer vliegt KLM naar 161 bestemmingen wereldwijd. De stoelcapaciteit groeit met 4% en KLM vervoert in juli en augustus ongeveer 6,4 miljoen passagiers. Vooral Noord-Amerika (+9% vluchten) en Zuid-Europa tonen sterke groei, met 25% meer stoelen naar Portugal en Kroatië. Dat meldt KLM.

08 juli '25 (14:00)

Eindhoven Airport gaat parkeerterrein fors uitbreiden

Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.

08 juli '25 (14:00)

Problemen met afhandeling luchtvracht op Schiphol

De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.

08 juli '25 ( 9:00)

KLM-piloten gaan ook gevechtsvliegtuigen besturen

KLM geeft piloten ruimte om als reservist verbonden te blijven aan Defensie. Het betreft vliegers die vanuit de luchtmacht overstapten naar de luchtvaartmaatschappij. Die kunnen zo hun vaardigheden op bijvoorbeeld de F-35 op peil houden, waardoor ze snel inzetbaar zijn voor de krijgsmacht. Staatssecretaris Gijs Tuinman en Marjan Rintel (president-directeur van KLM) ondertekenden hiervoor maandag 7 juli 2025 op Schiphol een overeenkomst. Daarover bericht het ministerie van Defensie.

07 juli '25 (13:22)

Nederland stuurt weer F-35's voor bewaking Poolse luchtruim

Nederlandse F-35's gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.