Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Schiphol, KLM en Marechaussee blikken tevreden terug op meivakantie

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Schiphol, KLM en Marechaussee blikken tevreden terug op meivakantie
Schiphol, KLM en de Koninklijke Marechaussee zijn "tevreden" dat de meivakantie zonder grote problemen is verlopen. "Dankzij de goede doorstroming hebben de meeste reizigers waarschijnlijk niet eens in de gaten gehad hoe ontzettend druk het is geweest", zegt Patricia Vitalis, directeur luchthavenoperaties bij Schiphol.

De luchthaven telde de voorbije periode gemiddeld 71.000 vertrekkende reizigers per dag. Dagelijks kwamen er ook ruim 62.000 mensen aan en er waren elke dag gemiddeld dik 57.000 overstappers. Volgens cijfers van Schiphol was 95 procent van de vertrekkende reizigers binnen negen minuten door de beveiligingscontrole. In totaal waren er van 26 april tot en met 12 mei meer dan 22.000 vluchten.

Meiperiode steeds populairder

Eerder zei Schiphol dat deze meivakantie naar verwachting 10 procent drukker zou worden vergeleken met vorig jaar. Volgens KLM wordt de meiperiode steeds populairder voor Nederlanders die op vliegvakantie willen. "Voor ons is dit het eerste piekmoment voor de drukte van de zomervakantie. Ik ben tevreden met hoe dit is verlopen en heb alle vertrouwen in een goede zomer", zegt operationeel directeur Maarten Stienen van de luchtvaartmaatschappij.

Opstootjes

Personeelstekorten op de luchthaven bij onder meer de beveiliging zorgden twee jaar geleden voor lange rijen tijdens vakantieperiodes. Daardoor misten sommige mensen hun vlucht. Ook ontstonden er opstootjes. Financieel topman Robert Carsouw van Schiphol zei in februari dit jaar al dat er veel beveiligers waren aangenomen op de luchthaven om chaos zoals in de zomer van 2022 te voorkomen.

Veelvuldig overleg

Schiphol, KLM en de Marechaussee hadden voorafgaand aan de meivakantie ook veelvuldig overleg gehad en voorbereidingen getroffen. Dan ging het tevens om het goed en tijdig informeren van de reiziger. Vitalis wijst erop dat niet alleen Schiphol was voorbereid, maar ook de reizigers zelf. Bijna een op de zes reizigers maakte gebruik van een gereserveerd tijdslot voor de security. Op sommige dagen deed zelfs bijna een kwart van de passagiers dit.

26 juli '24 ( 7:42)

KLM en ZeroAvia gaan voor emissievrije demonstratievlucht op vloeibare waterstof

Woensdag 24 juli 2024 hebben KLM en ZeroAvia bekendgemaakt dat ze werken aan een demonstratievlucht met ZeroAvia's ZA2000 emissievrije waterstofmotoren voor grote regionale turbopropvliegtuigen. Dat meldt KLM.

25 juli '24 (10:45)

KLM wil kosten verder terugdringen

KLM wil de kosten de komende tijd verder terugdringen. Dat zeggen topvrouw Marjan Rintel en financieel topman Bas Brouns in een toelichting op de kwartaalresultaten van de luchtvaartmaatschappij. De omzet en operationele winst stegen in de maanden april tot en met juni weliswaar, toch zijn de kosten nog altijd hoog. "Daarmee vinden wij dat de resultaten tegenvallen en dus trekken we de broekriem aan", stelt Rintel.

25 juli '24 (10:00)

Air France-KLM verwacht 10 miljoen euro schade door computerstoring

Air France-KLM verwacht een schadepost van rond de 10 miljoen euro door de wereldwijde computerstoring van vorige week. Door die storing moest KLM vrijdag 75 retourvluchten annuleren op luchthaven Schiphol, met name van en naar Europese bestemmingen.

25 juli '24 ( 8:45)

Air France-KLM denkt 200 miljoen euro mis te lopen door Olympische Spelen

Air France-KLM verwacht tijdens de zomer rond de 200 miljoen euro mis te lopen door de Olympische Spelen. Dat is meer dan de 160 miljoen tot 180 miljoen euro waarvoor het luchthavenconcern begin deze maand waarschuwde. Veel reizigers lijken Parijs gedurende het sporttoernooi te mijden, gezien het aantal zomerboekingen dat achterblijft.

24 juli '24 ( 8:45)

Meer passagiers en meer winst voor easyJet

De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het afgelopen kwartaal meer winst geboekt. Ook stapten meer passagiers aan boord van de vliegtuigen van de budgetmaatschappij.

23 juli '24 (15:00)

Flink minder omzet luchtvrachtbedrijven Schiphol

Luchtvrachtbedrijven op Schiphol hebben hun omzet vorig jaar met 35 procent zien dalen vergeleken met een jaar eerder. Dat staat in de Internal Air Transport Association (IATA) Top-100, die Nieuwsblad Transport jaarlijks opstelt. Vorig jaar boekten de luchtvrachtbedrijven een omzet van 1,34 miljard euro, terwijl dat een jaar eerder nog ruim 2 miljard euro was. Reden voor de teruggelopen omzet is de scherpe daling van luchtvrachttarieven.

22 juli '24 (11:00)

Boetes voor luchtvaartmaatschappijen rond verkeerd gebruik slots

De luchtvaartmaatschappijen British Airways, easyJet, TUI Airlines en Vueling krijgen boetes van in totaal iets meer dan 1 miljoen euro voor het verkeerd gebruik van slots op Schiphol en Eindhoven Airport. De boetes worden opgelegd door de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit).

19 juli '24 (13:45)

Ook vertraging op Eindhoven Airport door computerstoring

De drukte en vertraging op Eindhoven Airport als gevolg van de wereldwijde computerstoring lopen op. In de vertrekhal van het vliegveld staan volgens een woordvoerster lange rijen en veel inkomende en uitgaande vluchten hebben ruim een uur vertraging. "De situatie is onder controle, maar nog niet opgelost", klinkt het.

19 juli '24 (11:15)

Zeer grote drukte op Schiphol door computerstoring

Op Schiphol hebben passagiers veel last van de wereldwijde computerstoring, die onder meer de luchtvaart heeft getroffen. Volgens een ANP-verslaggever is het vooral druk in vertrekhal 3, met lange rijen, en wordt omgeroepen dat door de storing vluchten kunnen uitvallen of vertraging oplopen. De storing lijkt vooral vertrekkende vluchten te raken, want op de borden staat dat een aantal vertrekkende vluchten vertraging heeft.

19 juli '24 (11:00)

Inchecken Rotterdam The Hague Airport onmogelijk door storing

Rotterdam The Hague Airport ondervindt grote problemen door de wereldwijde computerstoring. Volgens een woordvoerder van de luchthaven is het op dit moment niet mogelijk voor de meeste passagiers om in te checken.