Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Schiphol nog aan de rekentafel wat betreft havengelden

Door ANP
schedule 2 min
location_on [xx]km
Schiphol nog aan de rekentafel m.b.t. havengelden
Schiphol weet nog niet hoeveel meer luchtvaartmaatschappijen moeten gaan betalen om de komende jaren gebruik te blijven maken van de luchthaven. Daar wordt volgens financieel topman Robert Carsouw nog aan gerekend, zei hij vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De gesprekken over deze zogeheten havengelden beginnen in maart. De luchtvaartmaatschappijen moeten deels de grote investeringen van Schiphol gaan dragen, die gestopt worden in het vernieuwen en onderhoud van het vliegveld. Dat kan leiden tot hogere ticketprijzen, als maatschappijen die kosten gaan doorberekenen.

Kritiek

Carsouw wil geen percentages of getallen noemen, voordat hij deze heeft besproken met de luchtvaartmaatschappijen. Het gaat in de gesprekken over de tariefsverhogingen over de periode 2025-2027. Luchtvaartmaatschappijen hadden eerder al kritiek op de verhogingen van de afgelopen jaren en hadden daarover een klacht ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder vond de prijsstijgingen echter redelijk, omdat Schiphol maatregelen had genomen om te herstellen van de coronacrisis.

Procedure

Inmiddels loopt er ook een procedure bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) over de kwestie. Die uitspraak verwacht Carsouw uiterlijk in april. Maar Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen moeten rond die tijd opnieuw om tafel voor nieuwe tariefsverhogingen. De financieel topman lijkt, ondanks de kritische houding van airlines, echter optimistisch. "Het is onze dure plicht om uit te leggen waarom deze verhogingen goed zijn", zegt Carsouw. "We moeten toelichten waarom we dat doen, en waarom deze verhogingen van belang zijn. Voor de luchtvaartmaatschappijen, maar ook voor hun reizigers."

11 december '24 (10:42)

Taxibot sleept eerste KLM-passagiersvlucht naar vertrekbestemming

Dinsdag 10 december 2024 werd op Schiphol de eerste passagiersvlucht van KLM (een Boeing 737 van KLM) met succes door een Taxibot van de gate naar de Polderbaan gesleept om vanaf daar naar zijn bestemming te vertrekken. Dankzij de Taxibot konden de motoren van het vliegtuig tot de Polderbaan uit blijven. Het vliegtuig stoot hierdoor minder CO₂, NOx en (ultra)fijnstof uit tijdens het taxiën naar de baan. Dat meldt KLM.

10 december '24 (12:30)

IATA verwacht record van 5,2 miljard vliegtuigpassagiers in 2025

Het aantal vliegtuigpassagiers komt in 2025 voor het eerst boven de 5 miljard uit, verwacht de internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA. Daarnaast komt de omzet van de luchtvaartsector volgend jaar voor het eerst boven de grens van een biljoen dollar (zo'n 950 miljard euro) uit, door de aanhoudende sterke vraag naar vliegreizen.

10 december '24 (11:30)

ACM dwingt reizendeals.nl tot aanpassingen website

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft reizendeals.nl opgedragen om consumenten duidelijker te informeren over zijn aanbod. De reizenwebsite verkoopt pakketreizen met een verrassingselement via een veilingsysteem onder tijdsdruk en Nederlandse en Belgische consumenten hadden bij de toezichthouder geklaagd over de extra kosten die erbij kwamen.

09 december '24 (16:15)

Hoofd luchtvracht Schiphol stapt op na 'lasterlijke aantijgingen'

Het hoofd van de luchtvrachtafdeling van Schiphol, Joost van Doesburg, vertrekt per 1 februari. Hij heeft dit besloten nadat er "onterecht lasterlijke aantijgingen" tegen hem zijn gedaan, die voortkomen uit kritiek op Schiphol, aldus Patricia Vitalis, directeur luchthavenoperaties bij Schiphol.

09 december '24 (11:45)

Omwonenden Schiphol gaan aangifte doen om geluidsoverlast

Een aantal omwonenden van Schiphol gaat aangifte doen tegen de luchthaven. Zij vinden dat de onophoudelijke nachtelijke geluidsoverlast neerkomt op mishandeling. Hun advocaat, Bénédicte Ficq, bevestigt maandag berichtgeving in het AD over de voorgenomen aangifte.

06 december '24 (15:00)

Kabinet ontziet luchtvaart: krimp Schiphol niet nog groter

Het kabinet wil volgend jaar 478.000 vliegbewegingen toestaan op Schiphol. Daarmee accepteert het dat het aantal omwonenden met ernstige geluidshinder door vliegverkeer, voorlopig minder daalt dan de afgesproken 20 procent.

06 december '24 (11:15)

Schiphol wil met vast team architecten herkenbare bouwstijl terug

Schiphol wil met een vast team architecten toewerken naar één herkenbare bouwstijl op de luchthaven. Er moet een leidende architect komen die de ontwerpvisie gaat vormgeven en daaronder vaste architecten die het beleid doorzetten op kleinere schaal. Deze werkwijze moet ook leiden tot kostenbesparingen.

06 december '24 ( 8:50)

Danskerstactie Schiphol: Jingle all the Runway

Schiphol brengt reizigers in de aanloop naar de kerst in de feeststemming met een kerstactie: Jingle all the Runway. Woensdag 11 december 2024 verandert de locatie tussen parkeerterrein P1 en Schiphol Plaza in een winterse dansvloer. Daar maken bezoekers kans op diverse prijzen. Dat meldt Schiphol.

06 december '24 ( 6:45)

Ruim honderd vluchten op Schiphol geannuleerd vanwege zware windstoten

Op Schiphol zijn meer dan honderd vluchten geannuleerd vanwege de harde wind, meldt een woordvoerder. De luchthaven verwacht vrijdagochtend en een deel van de middag impact voor het vliegverkeer door de zware windstoten, waarvoor het KNMI voor een groot deel van Nederland code geel heeft afgegeven.

05 december '24 (10:00)

KLM hekelt rekenmodel kabinet voor krimp Schiphol

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft grote bezwaren tegen een rekenmodel dat het kabinet gebruikt voor een besluit over het verminderen van overlast op Schiphol. De regering lijkt door dat model aan te sturen op krimp, terwijl dat volgens KLM onnodig is, schrijft topvrouw Marjan Rintel aan minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat.