Schiphol moet veel minder uitstoten om klimaatdoel te halen
Schiphol wil deze fors hogere reductie halen door de vervuiler te laten betalen. Zo wil de luchthaven dat de Nederlandse vliegbelasting afstandsafhankelijk wordt. "20 procent van de vluchten, de langeafstandsvluchten, is tenslotte verantwoordelijk voor 80 procent van de uitstoot", stelt Schiphol, dat benadrukt dat dit in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk ook al is ingevoerd.
Vliegbelasting
Ook wil Schiphol businessclass en privévluchten extra belasten. De opbrengst van de vliegbelasting zou volgens de luchthaven gebruikt moeten worden om de Nederlandse luchtvaartsector versneld van fossiele brandstoffen af te helpen.
Emissierechten
Daarnaast wil de luchthaven dat het Europese emissiehandelssysteem uitgebreid wordt naar intercontinentale vluchten. Nu geldt alleen voor vluchten binnen Europa dat luchtvaartmaatschappijen emissierechten moeten kopen voor de CO2-uitstoot die ze genereren. Ook pleit de luchthaven voor wereldwijde kerosinebelasting en een zogeheten bijmengverplichting via de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO.