Toch geen rechtszaak tussen Schiphol en easyJet
In de zaak wilde easyJet de rechtbank in Haarlem vragen om Schiphol aansprakelijk te stellen voor geleden schade in de zomer van 2022. Toen werden honderden vluchten geschrapt door een personeelstekort bij de beveiliging. Als gevolg daarvan moest easyJet onder meer de ticketverkoop naar eigen zeggen drastisch beperken. De maatschappij betichtte Schiphol van onrechtmatig handelen en het leveren van een wanprestatie.
Overeenstemming
Maar nu zeggen de partijen dat ze "overeenstemming hebben bereikt over de afwikkeling van toezeggingen die de luchthaven in 2022 aan luchtvaartmaatschappijen heeft gedaan. Nu dit naar tevredenheid is afgehandeld, gaat de geplande rechtszitting op dinsdag 16 januari niet meer door. EasyJet en Schiphol kijken ernaar uit om zich op de toekomst te concentreren".
Lange rijen
Gedurende het zomerseizoen in 2022 ontstonden er op drukke dagen regelmatig lange rijen in de vertrekhallen, soms zelfs tot daarbuiten. Dat kwam door de lange wachttijd voor de bagagecontrole, waar onvoldoende beveiligers werkten. Passagiers misten daardoor soms zelfs hun vlucht doordat ze niet op tijd langs alle checks kwamen. Om de drukte het hoofd te bieden, beperkte Schiphol een tijdlang het aantal reizigers dat via de luchthaven vloog.