Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Grote bezwaren provincie Limburg tegen heropening vliegbasis De Peel

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Grote bezwaren provincie Limburg tegen heropening vliegbasis De Peel
De provincie Limburg heeft grote bezwaren tegen de mogelijke heropening van vliegbasis De Peel. Het ministerie van Defensie overweegt om De Peel, gelegen op de grens van Limburg en Noord-Brabant, weer te gaan gebruiken als uitvalsbasis voor jachtvliegtuigen als de F-35. Het Limburgse provinciebestuur noemt dit "onwenselijk", omdat het "grote impact op de leefomgeving" heeft en "grote invloed op de provinciale opgaven en ambities".

Defensie presenteerde vorige week het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD). Het ministerie zegt dat "de veiligheidssituatie in de wereld ernstig is verslechterd" en wil daarom de oefengebieden uitbreiden. Een van de mogelijke oplossingen is volgens Defensie het openen van een of twee extra locaties voor jachtvliegtuigen, waaronder De Peel. Het nieuwe kabinet moet komend jaar besluiten nemen.

Grote impact

De Limburgse gedeputeerde Michael Theuns (CDA, ruimte) heeft als reactie een brief gestuurd aan Provinciale Staten. Als De Peel weer een militaire vliegbasis wordt, heeft dat volgens de gedeputeerde "grote impact op de leefbaarheid van een groot gebied in Limburg en Noord-Brabant". Zo zijn er volgens Theuns dan minder mogelijkheden om woningen te bouwen en windturbines te plaatsen. Ook benoemt hij "een verstorend effect" op de natuur, het water en de economie. "Ook zal de stikstofuitstoot een belangrijk onderdeel zijn waar grote aandacht voor zal zijn."

Luchthavenbesluit

De plannen van Defensie om De Peel na zo'n dertig jaar weer te gaan gebruiken als vliegbasis, bestaan al een tijdje. Vorig jaar vonden in het gebied proefvluchten plaats met de F-35, zodat omwonenden het geluid van de straaljager konden ervaren. Om De Peel te heropenen, is een zogeheten luchthavenbesluit nodig. Volgens Limburg moet daarvoor onder meer een milieu- en natuurvergunning worden afgegeven.

Onvermijdelijk

"Ons college heeft begrip dat de geopolitieke situatie extra inzet vanuit de Nederlandse krijgsmacht vereist", schrijft Theuns. "Vrede en veiligheid hebben prioriteit naast andere belangen zoals leefbaarheid, natuur en economie, maar sluiten deze wat het college betreft niet uit." Limburg wil daarom pas meewerken als blijkt dat reactivering van de vliegbasis "onvermijdelijk" is, de impact daarvan duidelijk is en er afspraken zijn gemaakt over compensatiemaatregelen.

Op de voormalige vliegbasis in de gemeente Venray is nu de Luitenant-generaal Bestkazerne gevestigd.

10 september '24 (15:45)

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer tegen vakbond FNV.

10 september '24 (11:15)

Schiphol vreest verkeersinfarct als er geen ov rijdt door staking

Schiphol vreest dat er woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct ontstaat door de staking van de NS. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze in de rechtbank in Haarlem. Daarom eisen de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer een minimale dienstregeling.

10 september '24 ( 8:43)

KLM Cityhopper naar Valencia voor The Aviation Challenge

Een Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag 5 september 2024 vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Valencia Airport gevlogen voor The Aviation Challenge. Daarover bericht KLM.

10 september '24 ( 6:00)

Geheime archiefstukken Bijlmervliegramp na decennia openbaar

Nabestaanden en andere belangstellenden krijgen 32 jaar na de Bijlmervliegramp inzage in archiefstukken over de dodelijke vliegtuigcrash. Een deel van het tot dusver geheime archief wordt openbaar. Over de ramp leven nog altijd vragen en is in het verleden veel gespeculeerd.

09 september '24 (15:30)

Honderden schoonmakers voeren actie op Schiphol

Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

09 september '24 (15:15)

Schiphol test zelfrijdende rolstoel voor minder mobiele reizigers

Reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen vanaf deze week op Schiphol gebruikmaken van zelfrijdende rolstoelen. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig, meldt Schiphol.

09 september '24 (11:45)

Ook op Schiphol leggen schoonmakers 24 uur het werk neer

Schoonmakers in heel het land hebben maandag het werk neergelegd omdat ze een betere regeling willen om eerder met hun baan te kunnen stoppen. Volgens FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd. De vakbond heeft opgeroepen om 24 uur lang te staken, vanaf 00.00 uur in de nacht van zondag op maandag. Hoeveel mensen hun werk hebben neergelegd, weet de bestuurder nog niet.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.