Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Grote bezwaren provincie Limburg tegen heropening vliegbasis De Peel

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Grote bezwaren provincie Limburg tegen heropening vliegbasis De Peel
De provincie Limburg heeft grote bezwaren tegen de mogelijke heropening van vliegbasis De Peel. Het ministerie van Defensie overweegt om De Peel, gelegen op de grens van Limburg en Noord-Brabant, weer te gaan gebruiken als uitvalsbasis voor jachtvliegtuigen als de F-35. Het Limburgse provinciebestuur noemt dit "onwenselijk", omdat het "grote impact op de leefomgeving" heeft en "grote invloed op de provinciale opgaven en ambities".

Defensie presenteerde vorige week het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD). Het ministerie zegt dat "de veiligheidssituatie in de wereld ernstig is verslechterd" en wil daarom de oefengebieden uitbreiden. Een van de mogelijke oplossingen is volgens Defensie het openen van een of twee extra locaties voor jachtvliegtuigen, waaronder De Peel. Het nieuwe kabinet moet komend jaar besluiten nemen.

Grote impact

De Limburgse gedeputeerde Michael Theuns (CDA, ruimte) heeft als reactie een brief gestuurd aan Provinciale Staten. Als De Peel weer een militaire vliegbasis wordt, heeft dat volgens de gedeputeerde "grote impact op de leefbaarheid van een groot gebied in Limburg en Noord-Brabant". Zo zijn er volgens Theuns dan minder mogelijkheden om woningen te bouwen en windturbines te plaatsen. Ook benoemt hij "een verstorend effect" op de natuur, het water en de economie. "Ook zal de stikstofuitstoot een belangrijk onderdeel zijn waar grote aandacht voor zal zijn."

Luchthavenbesluit

De plannen van Defensie om De Peel na zo'n dertig jaar weer te gaan gebruiken als vliegbasis, bestaan al een tijdje. Vorig jaar vonden in het gebied proefvluchten plaats met de F-35, zodat omwonenden het geluid van de straaljager konden ervaren. Om De Peel te heropenen, is een zogeheten luchthavenbesluit nodig. Volgens Limburg moet daarvoor onder meer een milieu- en natuurvergunning worden afgegeven.

Onvermijdelijk

"Ons college heeft begrip dat de geopolitieke situatie extra inzet vanuit de Nederlandse krijgsmacht vereist", schrijft Theuns. "Vrede en veiligheid hebben prioriteit naast andere belangen zoals leefbaarheid, natuur en economie, maar sluiten deze wat het college betreft niet uit." Limburg wil daarom pas meewerken als blijkt dat reactivering van de vliegbasis "onvermijdelijk" is, de impact daarvan duidelijk is en er afspraken zijn gemaakt over compensatiemaatregelen.

Op de voormalige vliegbasis in de gemeente Venray is nu de Luitenant-generaal Bestkazerne gevestigd.

11 juli '25 ( 8:10)

Retro Airbus Transavia getest tijdens eerste vlucht

Woensdag 9 juli 2025 heeft de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt in het kader van haar zestigjarig jubileum, de eerste vlucht gemaakt. Deze F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen. Dat meldt Transavia.

10 juli '25 ( 8:51)

KLM vliegt deze zomer naar 161 bestemmingen

Vanaf deze zomer vliegt KLM naar 161 bestemmingen wereldwijd. De stoelcapaciteit groeit met 4% en KLM vervoert in juli en augustus ongeveer 6,4 miljoen passagiers. Vooral Noord-Amerika (+9% vluchten) en Zuid-Europa tonen sterke groei, met 25% meer stoelen naar Portugal en Kroatië. Dat meldt KLM.

08 juli '25 (14:00)

Eindhoven Airport gaat parkeerterrein fors uitbreiden

Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.

08 juli '25 (14:00)

Problemen met afhandeling luchtvracht op Schiphol

De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.

08 juli '25 ( 9:00)

KLM-piloten gaan ook gevechtsvliegtuigen besturen

KLM geeft piloten ruimte om als reservist verbonden te blijven aan Defensie. Het betreft vliegers die vanuit de luchtmacht overstapten naar de luchtvaartmaatschappij. Die kunnen zo hun vaardigheden op bijvoorbeeld de F-35 op peil houden, waardoor ze snel inzetbaar zijn voor de krijgsmacht. Staatssecretaris Gijs Tuinman en Marjan Rintel (president-directeur van KLM) ondertekenden hiervoor maandag 7 juli 2025 op Schiphol een overeenkomst. Daarover bericht het ministerie van Defensie.

07 juli '25 (13:22)

Nederland stuurt weer F-35's voor bewaking Poolse luchtruim

Nederlandse F-35's gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.