Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Schiphol na maart weer zonder maximumaantal vertrekkende reizigers

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
location_on [xx]km
Schiphol na maart weer zonder maximumaantal vertrekkende reizigers
Schiphol stelt na maart geen limiet meer in op het aantal reizigers dat dagelijks vanaf de luchthaven mag vertrekken. Er zijn genoeg beveiligers geworven om problemen zoals vorig jaar tijdens de meivakantie te voorkomen, liet interim-topman Ruud Sondag woensdag weten. Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen gaan nog wel samenwerken om te zorgen dat de piekdagen soepel verlopen.

Op die piekdagen zijn namelijk ook enkele momenten waarop heel veel vluchten vertrekken. Door betere spreiding van vertrekkende reizigers wordt de doorstroom beter. Als de vrijwillige afspraken niet tot voldoende resultaat leiden, zal Schiphol voor piekdagen alsnog beperkingen opleggen.

Het aantal beveiligers is al fors gestegen, laat de luchthaven weten. Ongeveer de helft van de circa 850 nodige beveiligers is al in training of zelfs al aan het werk. De komende weken komen daar nog eens een paar honderd bij. Daarbij komt dat Schiphol de productiviteit bij de beveiliging wist te verhogen.

Meivakantie

Om die nieuwe medewerkers, en ook die van luchtvaartmaatschappijen en bagageafhandelaars, niet meteen eind maart in het diepe te gooien wordt de capaciteit geleidelijk opgevoerd. Maar tegen de meivakantie kan Schiphol gemiddeld ruim 70.000 vertrekkende reizigers per dag aan. "Die meivakantie, die gaan we gewoon doen", is Sondag vol vertrouwen.

Op piekdagen in die periode, en met name in de ochtenden, komen er meer reizigers aan dan de beveiliging aan kan. Schiphol is daarom in gesprek met de luchtvaartmaatschappijen die vanaf de luchthaven vliegen om die piekmomenten af te vlakken. Het zal daarom vaker voorkomen dat reizigers bijvoorbeeld in de middag vertrekken.

Samenwerking

Sondag noemt de samenwerking met de op de luchthaven gevestigde luchtvaartmaatschappijen uniek. "We hebben nog nooit zoveel inspanningen met de hele sector vooraf gedaan om inzicht te krijgen wat er op ons afkomt."

Verder dan de meivakantie kijkt Schiphol nu nog niet, maar de overleggen over de zomervakantie beginnen snel. "Dan hebben we ook alweer meer personeel en dan is de drukte over een langere periode gespreid", aldus Sondag.

Om alles mogelijk te maken, vertrouwt Schiphol ook een beetje op de reiziger. Die kan meer spullen in één bakje stoppen bij de controle, zeker als ze samen met andere mensen reizen. Ook zet Schiphol personeel in om daarbij te gaan helpen.

Door: ANP

28 maart '24 (15:30)

Dreigingsgevaar: reisadvies voor Frankrijk van groen naar geel

Het reisadvies voor Frankrijk gaat van groen naar geel. Dat betekent dat reizen naar Frankrijk mogelijk is, maar dat reizigers in het hele land extra alert moeten zijn. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag.

28 maart '24 (13:48)

ILT controleert vanaf zondag misbruik slots op Schiphol

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) begint vanaf zondag met het controleren van vluchten op Schiphol om te zien of ze misbruik maken van toegewezen start- en landingsrechten, zogeheten slots. De focus ligt op de sector general aviation, die recreatieve luchtvaart, privéjets en niet-commerciële zakelijke luchtvaart omvat. De Inspectie let vooral op het ongeoorloofd uitvoeren van nachtvluchten, met het oog op geluidsoverlast voor omwonenden.

26 maart '24 (11:45)

Schiphol mag verliezen door corona doorberekenen aan maatschappijen

Schiphol mag verliezen uit de coronaperiode doorberekenen in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven gebruiken. Luchtvaartbedrijven klagen al een tijdlang over de sterk gestegen havengelden. Voor de rechter betoogden ze dat de met 37 procent verhoogde prijzen buitensporig zijn. Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat er van onredelijke tarieven geen sprake is.

26 maart '24 ( 8:08)

WBC-passagiers KLM kunnen vooraf maaltijden bestellen

Passagiers van KLM die reizen in World Business Class kunnen met een nieuwe service vanaf 45 dagen tot 24 uur voor vertrek hun hoofdgerecht bestellen. De maaltijd kunnen zij kiezen als ze hun reis boeken op de KLM-website, in de app van KLM of na boeking via MyTrip. Daarover bericht KLM.

22 maart '24 ( 9:00)

Passagiersterminal Eindhoven Airport vanaf eind 2024 uitgebreid

Eindhoven Airport begint aan het eind van dit jaar met uitbreiding van de passagiersterminal, inclusief een bagagekelder. De bouw moet zo min mogelijk hinder opleveren voor passagiers, bezoekers en medewerkers, aldus de luchthaven.

21 maart '24 (16:00)

Provincie Noord-Holland werkt samen met Californië aan luchtvaartinnovaties

De provincie Noord-Holland gaat de komende drie jaar kennis en ervaring uitwisselen met de Amerikaanse staat Californië over de mogelijkheden van innovatieve, duurzame luchtvaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om drones en technologische ontwikkelingen die elektrisch vliegen mogelijk maken.

20 maart '24 (18:30)

Defensieminister Ollongren verwacht dat F-16's in najaar naar Oekraïne gaan

Nederlandse F-16's gaan in het najaar naar Oekraïne. Dat verwacht minister Kajsa Ollongren (Defensie) die op bezoek is in het land dat iets meer dan twee jaar geleden werd aangevallen door buurland Rusland. Voor het eerst nam de minister een handelsdelegatie mee.

20 maart '24 (12:45)

ANVR bezorgd over 'instabiele' treinverbinding Schiphol

De koepel voor reisorganisaties ANVR is bezorgd over de stabiliteit van de treinverbinding van en naar Schiphol. Volgens de brancheorganisatie geven leden aan "gefrustreerd en geïrriteerd" te zijn over de recente vertragingen rond de luchthaven. Ook zijn er zorgen over de bereikbaarheid met de mei- en zomervakantie in aantocht, zegt een woordvoerster.

20 maart '24 (11:15)

Rechtbank: omwonenden Schiphol onvoldoende beschermd tegen geluidshinder

De Staat heeft de belangen van omwonenden rond Schiphol "stelselmatig onrechtmatig" ondergeschikt gesteld aan die van de luchtvaart. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De rechter stelt dat de Nederlandse overheid daarmee in strijd handelde met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Centraal in de zaak, die werd aangespannen door omwonenden van Schiphol, stond de handhaving op geluidshinder door de overheid.

20 maart '24 (11:00)

KLM heeft volgens rechter consumenten misleid met groene reclames

KLM heeft met diverse groene claims in reclames consumenten misleid, oordeelt de rechtbank in Amsterdam. De luchtvaartmaatschappij schetste in het verleden volgens de rechters "een te rooskleurig beeld" van de gunstige effecten van bijvoorbeeld bosprojecten en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof. Zulke maatregelen "verminderen de negatieve milieuaspecten slechts marginaal en wekken ten onrechte de indruk dat vliegen met KLM duurzaam is", staat in het vonnis.