Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Twente Airport moet aan miljoenen veiligheidseis voldoen

Door Johanne Levinsky
schedule 4 min
location_on [xx]km
Twente Airport moet aan miljoenen veiligheidseis voldoen
Twente Airport heeft in de rechtbank een kostbare nederlaag geleden tegenover de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het vliegveld moet na een eerdere ontheffing voldoen aan de geldende veiligheidseisen om grotere vliegtuigen te mogen ontvangen. Daarvoor moet Twente Airport de landings- en startbanen uitbreiden, wat waarschijnlijk 2,5 miljoen euro gaat kosten.

Punt van frictie zijn de zogeheten draaipaden aan de uiteinden van de banen. Die bieden vliegtuigen extra ruimte om op eigen kracht te draaien en de baan te verlaten voor het geval een ander toestel arriveert en zijn daarom verplicht voor vliegvelden die grote vliegtuigen ontvangen. Twente Airport hoopt te kunnen verdienen aan luchtvaartmaatschappijen die hun grote toestellen tijdelijk moeten parkeren

Volgens Twente Airport is de veiligheidsregel niet relevant voor de Overijsselse luchthaven, omdat daar maar weinig vliegtuigen komen en iedere komst van een toestel minstens 24 uur van tevoren wordt gepland. Daarom zou de ILT die eis voor de luchthaven van de provincie Overijssel en gemeente Enschede los moeten laten, zodat er geen miljoenen aan belastinggeld aan een nutteloze investering opgaan, meent de exploitant.

Bijzondere omstandigheid

Maar de rechter gaat daar niet in mee. Een uitzondering op de veiligheidsregels zou alleen mogelijk zijn bij een bijzondere omstandigheid, en daar is geen sprake van omdat het voor Twente Airport gewoon mogelijk is om de banen uit te breiden.

Twente Airport en de ILT stonden eerder ook al tegenover elkaar. Tijdens de coronacrisis stalde Lufthansa zes jumbojets op het terrein tussen Enschede en Hengelo, waarbij de ILT bij uitzondering toestond dat deze grote toestellen ook weer mochten opstijgen. Dat moest uiterlijk eind juni 2021 gebeuren, maar van de rechter kreeg het vliegveld toestemming om de vliegtuigen langer op het terrein te houden.

Door: ANP

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.

03 juli '25 (14:14)

Schiphol verwacht drukkere zomervakantie dan vorig jaar

Schiphol verwacht een drukkere zomervakantie. Tot eind augustus rekent de luchthaven op 13 miljoen reizigers, ruim 7 procent meer dan vorig jaar. Dagelijks gaat het om meer dan 200.000 passagiers, zowel vertrekkende, aankomende als overstappende reizigers.

03 juli '25 (14:14)

Ryanair roept op tot hervorming EU-luchtvaart na Franse stakingen

Ryanair, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, roept de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, op om dringend actie te ondernemen om de EU-luchtvaartdiensten te hervormen. De oproep volgt op de nieuwe stakingen van de Franse luchtverkeersleiding op donderdag en vrijdag. Door de werkonderbreking moet Ryanair 170 vluchten annuleren en worden meer dan 30.000 passagiers getroffen.

02 juli '25 (15:46)

Marechaussee: houd rekening met drukte op Schiphol door vakantie

De Koninklijke Marechaussee (KMar) waarschuwt mensen die via Schiphol reizen voor grote drukte de komende weken door de zomervakantie. Van 4 juli tot en met 31 augustus zullen in totaal ruim 5,8 miljoen reizigers de paspoortcontrole passeren, aldus de instantie. Door de grote drukte kan het zijn dat mensen wat langer dan gebruikelijk moeten wachten.

02 juli '25 (15:46)

Schiphol stopt met twee van de vijf beveiligingsbedrijven

Schiphol gaat het aantal beveiligingsbedrijven op de luchthaven terugbrengen van vijf naar drie. De luchthaven heeft de bedrijven I-Sec, Securitas en Trigion gekozen om nieuwe beveiligingscontracten mee te sluiten, maakte Schiphol woensdag bekend.

02 juli '25 (14:17)

Kort geding Schiphol tegen zonneparkeigenaar bij Polderbaan van start

Schiphol heeft een eigenaar van een zonnepanelenpark voor de rechter gesleept. Reden hiervoor is de uiterst onfortuinlijke plaatsing van de zonnepanelen bij de Polderbaan die piloten verblinden. Dit levert onacceptabele gevaren op de voor de veiligheid van vliegtuigen en iedereen die erin zit, aldus RTL.

02 juli '25 (10:30)

Grondpersoneel KLM gaat woensdag alsnog 8 uur staken, aldus CNV

Het grondpersoneel van KLM gaat volgende week woensdag alsnog staken, meldt CNV. De staking gaat acht uur duren, van 14.00 tot 22.00 uur. "We willen dat KLM met iets concreets komt voor het grondpersoneel. Voor vage toezeggingen kopen we niets", stelt de vakbond. Een woordvoerster van KLM kon nog niet direct inhoudelijk reageren.